Tanuki-Anime

Tanuki.pl

Wyszukiwarka recenzji

Forum Kotatsu

Anime

Oceny

Ocena recenzenta

6/10
grafika: 7/10
fabuła: 6/10 muzyka: 6/10

Ocena redakcji

brak

Ocena czytelników

7/10
Głosów: 4
Średnia: 6,75
σ=0,43

Kadry

Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Źródło kadrów: Własne (Avellana)
Więcej kadrów

Wylosuj ponownieTop 10

Shin SOS Dai Tokyo Tankentai

Rodzaj produkcji: film
Rok wydania: 2007
Czas trwania: 41 min
Tytuły alternatywne:
  • SOS! Tokyo Metro Explorers: The Next
  • 新SOS大東京探検隊
Gatunki: Przygodowe
Widownia: Kodomo; Pierwowzór: Manga; Miejsce: Japonia; Czas: Współczesność; Inne: Realizm
zrzutka

Poszukiwania skarbu w podziemiach Tokio. Krótki film familijny, autorstwa twórcy Akiry.

Dodaj do: Wykop Wykop.pl

Recenzja / Opis

Jak świat światem pewne rzeczy są niezmienne: dzieci uwielbiają bawić się w odkrywców, a wizja „skarbu” zawsze przemawia do ich wyobraźni. Nawet jeśli żyją w XXI wieku, nawet jeśli na wyprawę umawiają się za pośrednictwem internetowego czatu, wszystko prowadzi do wielkiej przygody, która przydarzy się podczas eksploracji… Tym razem eksploracji podziemi Tokio: ogromnej sieci kanałów, tuneli i rozmaitego rodzaju przejść, w której, jak głoszą miejskie legendy, pod koniec drugiej wojny światowej zostały ukryte wojskowe fundusze. Postanawia je odnaleźć trójka śmiałków: Shun, Yoshio i Ryouhei, a wskazówkę ma stanowić mapka, nakreślona wiele lat temu przez ojca tego ostatniego. Pewną przeszkodą jest obecność młodszego braciszka Ryouheia, Sasuke, ale nie można łatwo się zniechęcać. W końcu do odważnych świat (w tym przypadku podziemny) należy.

Przedstawiona tu krótka historia przeznaczona jest dla widzów mniej więcej w wieku bohaterów, czyli 10­‑12 lat. Dla nich fabuła, zawierająca spotkania z rozmaitymi dziwakami, zamieszkującymi podziemia, w tym starym żołnierzem, który nie przyjmuje do wiadomości zakończenia wojny, będzie w sam raz – nie za długa, żeby się znudzić, dostatecznie prosta, żeby ją ogarnąć. Dla widzów starszych natomiast będzie raczej zbyt prosta i zbyt naiwna. Owszem, umieszczono tu kilka „mrugnięć okiem” – na przykład pokazany w kilku migawkach ojciec Ryouheia i Sasuke jest najwyraźniej otaku, a także kilka prawd o tym, jak nie należy w życiu skończyć (czyli w kanałach). W sumie jednak całość jest z punktu widzenia osoby dorosłej zbyt banalna i umiarkowanie ciekawa. Poza tym największą wadą tej historii jest jej wyrwanie z kontekstu – sprawia wrażenie raczej dłuższego odcinka z serii przygodowej niż samodzielnego tworu. Owszem, fabuła zamyka się zadowalająco, ale już o postaciach nie dowiadujemy się praktycznie niczego, oprócz ich imion – nie umiałabym nawet w największym przybliżeniu określić ich charakterów, stąd brak odpowiedniej oceny cząstkowej.

W projektach graficznych postaci najbardziej rzucają się w oczy straszliwie czerwone nosy, sprawiające wrażenie, jakby wszyscy jak leci cierpieli właśnie na ostry katar. Poza tym bohaterowie mają zbyt płynne, lekko nienaturalne ruchy, charakterystyczne dla animacji komputerowej ludzkich sylwetek. Jednakże reszta animacji jest bez zarzutu, a podziemny świat wykreowany został naprawdę starannie – wnętrza, przedmioty i pojazdy nie sprawiają wrażenia sztucznych tworów, zbudowanych z trójwymiarowych elementów, co w komputerowych produkcjach często jest poważnym problemem. Muzyka jest w tle, nie przeszkadza i nie ma ambicji stawania się czymkolwiek poza doraźnym akompaniamentem.

Katsuhiro Otomo, twórca między innymi Akiry i Steamboya tym razem zdecydował się na dzieło lżejsze w klimacie i pozbawione poważnego przesłania. W efekcie powstała sprawnie zrealizowana opowieść, która ma spore szanse spodobać się widzom młodszym, a w dodatku nie zawiera żadnych elementów, które mogłyby zostać uznane za kontrowersyjne albo nieodpowiednie. Dla starszych będzie to w zasadzie wyłącznie ciekawostka, ale w sumie jeśli ktoś ma ochotę poświęcić jej czterdzieści minut, nie powinien być zawiedziony.

Avellana, 23 lipca 2008

Twórcy

RodzajNazwiska
Studio: Sunrise
Autor: Katsuhiro Ootomo
Projekt: Hidekazu Ohara, Katsuhiro Ootomo
Reżyser: Shinji Takagi
Scenariusz: Sadayuki Murai
Muzyka: Yoshihiro Ike