Tanuki-Anime

Tanuki.pl

Wyszukiwarka recenzji

Komikslandia

Anime

Oceny

Ocena recenzenta

8/10
postaci: 7/10 grafika: 8/10
fabuła: 8/10 muzyka: 8/10

Ocena redakcji

brak

Ocena czytelników

8/10
Głosów: 13
Średnia: 7,69
σ=1,32

Kadry

Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Źródło kadrów: Własne (Grisznak)
Więcej kadrów

Wylosuj ponownieTop 10

Jungle Taitei [1997]

Rodzaj produkcji: film (Japonia)
Rok wydania: 1997
Czas trwania: 100 min
Tytuły alternatywne:
  • Jungle Emperor Leo: The Movie
  • ジャングル大帝 [1997]
Gatunki: Dramat, Przygodowe
Widownia: Shounen; Postaci: Zwierzęta; Pierwowzór: Manga; Czas: Współczesność
zrzutka

Filmowe zwieńczenie opowieści o białym lwie Leo. Opowieść o zaufaniu, wierności i poświęceniu.

Dodaj do: Wykop Wykop.pl

Recenzja / Opis

Ham Egg, znany łowca i awanturnik, przeczuwał, że znaleziony w dżungli Bajalu niezwykły, karmazynowy kamień może przynieść mu bogactwo. Co prawda każdy kolejny jubiler odprawiał go z kwitkiem, a jedynym efektem maratonu po handlarzach klejnotami było to, że w ciemnym zaułku dwójka postawnych mężczyzn w garniturach zapakowała go do samochodu i zawiozła do biurowca, ale dalej było już tylko lepiej. Księżycowy kamień, gdyż tak badający znalezisko naukowcy określali minerał, okazał się niezwykle cennym i wyjątkowo wydajnym źródłem energii. W poszukiwaniu większej ilości tych kamieni wyrusza wyprawa, na czele której stają Ham Egg i dr Higeoyaji. Ten drugi to obrońca przyrody, pierwszy zaś – bezwzględny myśliwy. Światopoglądy skazują ich na wrogość od samego początku i nieuchronną konfrontację.

Tymczasem w rzeczonej dżungli, w rodzinie białego lwa Leo, przychodzą na świat bliźnięta – lew Lune i lwica Lukkio. Zafascynowany znalezioną w zgliszczach samolotu pozytywką Lune jest pełen wiary w ludzi, a wiary tej nie rozwiewa nawet przybycie do dżungli wspomnianej na początku ekspedycji. Tymczasem ludzie pod kierownictwem Hama Egga niszczą i mordują, zaś podejmowane przez doktora Higeoyajiego próby powstrzymania ich kończą się fiaskiem. Oddzielony w wyniku kataklizmu od swojej rodziny Lune trafia do cyrku, podczas gdy na dżunglę spada kolejne nieszczęście – zaraza. Widząc zło, jakiego dokonywali ludzie, Leo musi porozumieć się z człowiekiem, aby uratować tych, którymi włada.

Film jest ekranizacją ostatnich rozdziałów mangi Jungle Emperor Leo autorstwa Osamu Tezuki. Główny bohater jest tutaj dorosłym lwem, mającym żonę i dzieci. Jest także władcą dżungli, przez co spada na jego barki znaczna odpowiedzialność. Sprawia to, że historia opowiedziana w tym filmie należy do raczej poważnych, bardzo mało w niej akcentów humorystycznych, które pojawiają się jedynie w pierwszej połowie filmu. Nie zawahano się przed pokazaniem śmierci, zarówno zwierząt, jak i ludzi. Głównym zaś motywem jest próba przekroczenia barier gatunkowych i pokazania, iż są możliwe przyjaźń i zrozumienie między ludźmi a zwierzętami. A że nie jest to łatwe, więc i scen dramatycznych i smutnych nie zabraknie. Tezuka zwykle stronił od nadmiernie optymistycznych historii.

Fabuła Jungle Emperor Leo: The Movie rozbija się w pewnym momencie na dwa wątki. Pierwszy z nich opowiada historię młodego Lunego, przekonanego o wspaniałości i dobroci rasy ludzi. To właśnie ta naiwność pakuje go w tarapaty, ale nawet wówczas nie porzuca wiary w to, że ludzie mogą być dobrzy i sprzyjać zwierzętom. Drugi z wątków to opowieść o Leo i Higeoyajim, którzy zaprzyjaźniają się. Chcąc się odwdzięczyć za pomoc, lew zabiera naukowca w podróż ku miejscu, gdzie znajdować się mają poszukiwane przez niego kamienie. Śledzi ich jednak Ham Egg, który gotów jest na wszystko, aby tylko cenne minerały wpadły w jego ręce. Wspomnieć warto, że Higeoyajiemu towarzyszy asystent – Lemonade, opisujący całą podróż w prowadzonym dzienniku. To właśnie on bardzo często jest narratorem całej historii.

W filmie główne role ludzkie „zagrały” postaci doskonale znane z poprzednich dzieł Tezuki. Ham Egg to, obok Lampego, jeden z naczelnych odtwórców ról czarnych charakterów, pojawiał się m.in. w Astro Boyu i Metropolis, zaś Higeoyaji to z kolei najbardziej znany z tezukowych „aktorów” wcielający się zazwyczaj w bohaterów pozytywnych. Występował w większości mang autorstwa Osamu Tezuki. Poza nimi, jako postać trzeciego planu, pojawia się książę Red (jeden z naukowców w placówce zlecającej wyprawę), kolejny z klasycznych bohaterów negatywnych. Sam film (nakręcony zresztą osiem lat po śmierci Tezuki) wiernie oddaje fabułę mangi, choć twórcy zrezygnowali z rozmów ludzi ze zwierzętami, stawiając pod tym względem na pewien realizm. Nie bardzo pasuje do tego natomiast kilkuminutowa, psychodeliczna wstawka przedstawiająca wyobrażenia Lunego odnośnie świata ludzi.

Zwraca uwagę znakomita, podniosła oprawa muzyczna, za którą odpowiada Isao Tomita, słynny japoński kompozytor muzyki elektronicznej, kilkakrotnie wcześniej tworzący ścieżki dźwiękowe anime powstałych na bazie mang Tezuki, m.in. pierwszej telewizyjnej adaptacji przygód Leo z 1965 roku. Graficznie również trudno coś tej produkcji zarzucić, cieszą oko takie detale, jak choćby wierne odwzorowanie szczegółów technicznych (samolot, którym bohaterowie lecą do dżungli, to jedna z najpopularniejszych maszyn transportowych XX wieku – Junkers Ju 52). Animacja jest bardzo wysokiej jakości, co widać w scenach dynamicznych. Jest to jeden z tych filmów, których oglądanie naprawdę cieszy oczy widza. Powstał on bowiem tuż przed erą wykorzystywania w ilościach masowych grafiki komputerowej w anime, dzięki czemu nie musimy oglądać koszmarnych wstawek 3D, które wkrótce potem pojawiły się w wielu anime, chcących uchodzić za nowoczesne.

Miałem niedawno okazję oglądać najnowszą wersję opowieści o białym lwie, powstałą w 2009, dwanaście lat po opisywanym tutaj filmie. Cóż, gdyby pokusić się o porównanie, to produkcja z roku 1997 wygrywa. Jest ciekawsza, lepiej zrealizowana i znacznie bardziej poruszająca. Łączy chyba najlepiej stare z nowym, biegnąc bowiem do przodu, nie zrywa związków z przeszłością tak dramatycznie, jak uczyniono to w roku 2009. Pokazuje stylowość dzieł Tezuki i to, że mimo upływu lat (manga, na bazie której nakręcono ów film, powstała w latach pięćdziesiątych) wciąż zachowują potencjał. Wszyscy miłośnicy opowieści o przygodach Leo (Kimby w wersji zachodniej – znanej także i u nas) powinni obejrzeć ten film jako najciekawszą chyba adaptację mangi. A nawet jeśli ktoś nie ma ochoty oglądać wszystkich filmów i seriali z tego cyklu, to tę jedną produkcję akurat zobaczyć warto.

Grisznak, 3 listopada 2009

Twórcy

RodzajNazwiska
Studio: Tezuka Production
Autor: Osamu Tezuka
Projekt: Akio Sugino
Reżyser: Yoshio Takeuchi
Muzyka: Isao Tomita