Tanuki-Anime

Tanuki.pl

Wyszukiwarka recenzji

Animachina

Anime

Oceny

Ocena recenzenta

7/10
postaci: 8/10 grafika: 8/10
fabuła: 6/10 muzyka: 7/10

Ocena redakcji

8/10
Głosów: 2 Zobacz jak ocenili
Średnia: 7,50

Ocena czytelników

8/10
Głosów: 4
Średnia: 7,5
σ=0,87

Kadry

Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Źródło kadrów: Własne (Avellana)
Więcej kadrów

Wylosuj ponownieTop 10

Maetel Legend

zrzutka

Ginąca planeta La Metalle – miejsce, w którym rozpoczęła się wieczna podróż Maetel i Emeraldas. Krótka seria, głównie dla amatorów twórczości Leijiego Matsumoto.

Dodaj do: Wykop Wykop.pl

Recenzja / Opis

Planeta La Metalle niegdyś krążyła wokół tego samego Słońca, co Ziemia, do której była siostrzanie podobna. Jej wydłużona orbita sprawiała, że w pobliżu Ziemi znajdowała się raz na tysiąc lat – stąd wiele legend, jakie otaczały ją na Ziemi i stąd tytuł Tysiącletniej Królowej, nadawany jej władczyni. Jednakże pewnego dnia La Metalle została wyrwana ze swojej orbity i od tej pory dryfuje przez pustkę kosmosu w stronę Mgławicy Andromedy. Życie jej mieszkańców, pozbawionych ciepła i światła słońca, pomału zamienia się piekło. Mróz i głód zabierają coraz więcej ofiar…

Dlatego też królowa, za namową swego doradcy, naczelnego inżyniera Hardgeara, podejmuje desperacką decyzję. Pozwala, by jej ciało zostało poddane mechanizacji – przekształceniu w maszynę, nie odczuwającą zimna i nie potrzebującą jedzenia. Jeśli taki proces przejdą wszyscy mieszkańcy planety, odsunięte zostanie widmo zagłady. Czy jednak wyrzekając się żywego ciała, nie wyrzekają się także serca? Czy zmechanizowanemu Hardgearowi nie chodzi o to, by podporządkować sobie bezdusznych mechanicznych ludzi? Córki królowej, Maetel i Emeraldas, nie chcą się zgodzić na mechanizację i próbują walki z Hardgearem. Jednakże jak mają to czynić, gdy żywe ciało jest o tyle słabsze od mechanicznego, a przeciwko nim staje także ich matka?

Krótka OAV wydaje się udzielać odpowiedzi na pytania o przeszłość Maetel, jednej z głównych postaci cyklu Ginga Tetsudou 999. Wydaje się – ponieważ przy bliższym przyjrzeniu widać, że szczegóły za nic się nie zgadzają. W serii i filmie kinowym Ginga Tetsudou 999 Emeraldas występuje epizodycznie, nie ma też żadnych wzmianek świadczących o jej pokrewieństwie z Maetel (choć bezsprzecznie się znają) ani z królową Prometheum. La Metalle pojawia się w Sayonara Ginga Tetsudou 999, jako rodzinna planeta Maetel i jej matki, ale jest to piękne, kwitnące miejsce na stabilnej orbicie jakiegoś słońca (z dala od Ziemi). Takie przykłady można by mnożyć, nie są to jednak przypadkowe dziury w fabule. Wszystkie opowieści Matsumoto, rozgrywające się w tym samym świecie, są tak naprawdę trochę od siebie różne – tak jakby były to różne wersje legend krążących o bohaterach.

Grafika jest ładna (choć oczywiście zachowano charakterystyczny dla lat 70. rysunek), uniknięto w niej marnych efektów 3D. Jeśli chodzi o fabułę, to z pewnością świat dzieli się na osoby, którym sposób opowiadania rzeczywistości przez Leijiego Matsumoto odpowiada oraz osoby, którym wydaje się irytujący – należy brać to pod uwagę, zabierając się do oglądania. Rzecz jest niezwykle stylowa, uważam jednak, że powinny po nią sięgnąć osoby, które zapoznały się przynajmniej z filmem Ginga Tetsudou 999. Jest to raczej uzupełnienie historii występujących tam postaci niż samoistna opowieść.

Avellana, 8 lutego 2005

Twórcy

RodzajNazwiska
Studio: Vega Entertainment
Autor: Leiji Matsumoto
Reżyser: Kazuyoshi Yokota
Scenariusz: Mugi Kamio
Muzyka: Masamichi Amano