Tanuki-Anime

Tanuki.pl

Wyszukiwarka recenzji

Komikslandia

Anime

Oceny

Ocena recenzenta

5/10
postaci: 5/10 grafika: 8/10
fabuła: 5/10 muzyka: 7/10

Ocena redakcji

6/10
Głosów: 4 Zobacz jak ocenili
Średnia: 6,00

Ocena czytelników

6/10
Głosów: 19
Średnia: 6,16
σ=1,76

Kadry

Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Źródło kadrów: Własne (Enevi)
Więcej kadrów

Wylosuj ponownieTop 10

Under the Dog

Rodzaj produkcji: seria OAV
Rok wydania: 2016
Czas trwania: 30 min
zrzutka

Przeciętny pilot potencjalnej dobrej serii science­‑fiction, która jeszcze nie powstała. Na zachętę.

Dodaj do: Wykop Wykop.pl
Ogryzek dodany przez: The Beatle

Recenzja / Opis

Under the Dog jest anime opartym na pomyśle sięgającym genezą lat 90., kiedy to Jirou Ishii zaplanował je jako 26­‑odcinkową serię, zainspirowaną takimi tytułami jak Akira czy Ghost in the Shell. Wówczas nic z tego nie wyszło, ale po latach pomysł został wskrzeszony. Ekipa, aby zachować swobodę twórczą, zdecydowała się zebrać środki za pomocą serwisu crowdfundingowego Kickstarter. W trakcie zbiórki funduszy w 2015 roku ukazał się autoparodystyczny trzyminutowy odcinek ONA, zatytułowany Under the Dog: Anthea­‑chan, a już w następnym roku dzięki wsparciu widzów w studiu Kinema Citrus powstał ten trzydziestominutowy odcinek.

Akcja Under the Dog rozgrywa się w roku 2025 w Neo Tokio – już sama nazwa miasta wskazuje, że nastąpiło to, co japońscy twórcy science­‑fiction, nie wiadomo czemu, bardzo lubią – zniszczenie Tokio. Miało to miejsce pięć lat wcześniej, z powodu ataków terrorystycznych podczas XXXII nowożytnych Igrzysk Olimpijskich. W wyniku tychże zajść w rejonie Zatoki Tokijskiej powołano pod egidą ONZ tajny oddział, którego celem jest wykrycie i likwidacja odpowiedzialnych za tragiczne zajścia. W jego skład wchodzą tak zwane „Kwiaty”, młodzi ludzie o wyjątkowych zdolnościach, którzy są zmuszeni wykonywać rozkazy przełożonych – mają bowiem wszczepione do mózgów mikroczipy, monitorujące i nagrywające wszelkie ich działania. Niewypełnienie rozkazów bądź dezercja nie kończą się tylko śmiercią rekruta. Jeśli oficer prowadzący stwierdzi nieprawidłowości w poczynaniach agenta, cała jego rodzina przypłaci to życiem – tak wygląda zarys świata przedstawionego w Under the Dog i przyznam, że gdybym nie przeczytał tego wyjaśnienia na oficjalnej stronie projektu, trudno byłoby mi cokolwiek z tej półgodzinnej OAV zrozumieć. Fabuła jest tak zaplanowana, że zakłada znajomość tych faktów, skupiając się raczej na akcji, niż wyjaśnianiu nam, o co chodzi.

Poznajemy właściwie tylko jedną rozbudowaną postać – Hanę Tougetsu, będącą jednym ze wspomnianych Kwiatów, oznaczonym numerem 06. Faktycznie różni się od zwykłych rówieśniczek – jej umiejętności bojowe pozwalają w pojedynkę stawiać opór siłom USA. To właśnie na jej przykładzie poznajemy sposób działania Kwiatów, które muszą troszczyć się o swoje rodziny, posłusznie wykonując rozkazy. Tutaj staje przed nimi zadanie dostarczenia „obiektu” do siedziby jednostki. Drugim bohaterem istotnym dla wydarzeń jest właśnie ów „obiekt”, Shunichi Nanase, który głównie biega za Haną i próbuje nie dać się zabić. O postaciach można powiedzieć tyle, że ich charaktery mają potencjał, choć w tym odcinku zupełnie nie udało się go pokazać. Np. Anthea Kallenberg zostaje przedstawiona jako bardzo ważna postać, jednak widzimy ją zaledwie przez chwilę, jakby na zachętę.

Under the Dog jest odcinkiem zerowym, który – jeśli odniesie sukces – może stać się pilotem potencjalnej serii, dlatego więcej tu podkreślania, że mogłoby być dobrze, niż pokazania, że już jest dobrze. Przedstawiono prawdopodobnie ciekawe uniwersum i możliwe, że interesujących bohaterów, ale ten odcinek należy raczej traktować w kategoriach reklamy niż dzieła właściwego. Dlatego też fabuła stawia znacznie więcej pytań, niż udziela odpowiedzi, a widz jest zasypywany zagadkowymi terminami: Czarny, Biały, Kwiaty, Pandora – to tylko niektóre określenia padające dosyć często, ale niedostatecznie wyjaśnione w ramach tego odcinka.

Co ciekawe, jak na produkcję powstałą za pieniądze zebrane na Kickstarterze, odcinek prezentuje bardzo wysoki poziom oprawy audiowizualnej, zwłaszcza grafiki – projekty postaci są bardzo schludne, wygląd pomieszczeń świetnie odwzorowany, animacja płynna, a efekty specjalne robią wrażenie. Oprawa dźwiękowa niewiele odstaje od tego poziomu. Efekty broni są bardzo realistyczne, a ścieżka dźwiękowa doskonale dobrana. Wszyscy seiyuu spisują się dobrze, a do ról amerykańskich żołnierzy zatrudniono odtwórców z USA właśnie, toteż usłyszymy rzadko występujące w anime zjawisko – poprawny angielski. Gorzej wypada tylko ending, który tu nie pasował i nie był niczym specjalnym.

Under the Dog jest pozycją niewątpliwie intrygującą, jednakże ten odcinek nie do końca potrafi przekonać widza. Trochę tak, jakby twórcy machali mu przed nosem plikiem gotowych pomysłów, ale jeszcze nie mogli ich pokazać na ekranie. Jest możliwe, że jeśli uniwersum dostanie szansę pokazania się w odsłonie serialowej czy też filmowej, to zgromadzi pokaźną ilość fanów. Na razie zaprezentowana OAV to dobrze wykonany średniak fabularny. Jeśli jednak potraktujemy ją jako odcinek zerowy, prezentuje się nieźle – dla fanów science­‑fiction ze strzelaninami to tytuł wart zainteresowania.

Conquest, 28 marca 2017

Twórcy

RodzajNazwiska
Studio: Kinema Citrus, Orange
Autor: Jirou Ishii
Projekt: Kenji Andou, Masahiro Satou, Yuusuke Kozaki
Reżyser: Masahiro Andou
Scenariusz: Keigo Koyanagi
Muzyka: Kevin Penkin