Suki na mono wa suki dakara shō ga nai!!

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
(Przekierowano z Sukisho)
Suki na mono wa suki dakara shō ga nai!!

Logo
jap. 好きなものは好きだからしょうがない!!
Gatunekkomedia, boys’ love
Gra komputerowa
WydawcaPlatinum Label
PlatformaWindows, Mac OS, PlayStation 2
Data wydaniaFirst Limit:
10 sierpnia 2000 (PC)[1]
25 marca 2004 (PS2)
Target Nights:
25 maja 2001 (PC)[2]
25 marca 2004 (PS2)
Rain:
17 maja 2002 (PC)[3]
21 października 2004 (PS2)
White Flower:
31 lipca 2003[4]
Gatunekpowieść wizualna
Kategorie wiekoweEOCS: 18+ (PC)[1][2][3][4]
CERO: 18+ (PS2)
Light novel
AutorRiho Sawaki
ArtystaYuzu Tsutae
WydawcaKadokawa Ruby Bunko
Wydawanalistopad 2000kwiecień 2005
Liczba tomów14
Telewizyjny serial anime
ReżyserHaruka Ninomiya
ScenariuszMamiko Ikeda
StudioZexcs
Stacja telewizyjnaTV Kanagawa, Chiba TV, TV Saitama, TV Aichi, Sun TV, Kids Station
Premierowa emisja7 stycznia 200525 marca 2005[5]
Liczba odcinków13 (w tym OVA)

Suki na mono wa suki dakara shō ga nai!! (jap. 好きなものは好きだからしょうがない!!, skr. 好きしょ! Sukisho!) – japońska powieść wizualna, pierwsza wydana komercyjnie eroge z gatunku boys’ love[6]. Gra ukazała się w 2000 roku pod marką Platinum Label[a] na platformy Microsoft Windows i Mac OS. Scenariusz napisały Riho Sawaki i Yuzu Tsutae; Tsutae wykonała także ilustracje[7]. Po sukcesie gry w ciągu następnych 3 lat wydane zostały jej trzy kolejne części[6].

W pierwotnej wersji gry dialogi nie były udźwiękowione, ale wraz z wydaniem słuchowiska na CD każdemu bohaterowi został przypisany stały aktor głosowy. W późniejszej wersji na konsolę PlayStation 2 wszystkie postacie miały podłożony głos[6].

Na podstawie gry ukazał się cykl powieści publikowanych pod imprintem Kadokawa Ruby Bunko, a także 13-odcinkowy telewizyjny serial anime wyprodukowany przez studio Zexcs i emitowany w 2005 roku[5][8].

Rozgrywka i fabuła[edytuj | edytuj kod]

Główny bohater Sukisho! jest uczniem szkoły średniej, a jego partner zmienia się w zależności od wyborów gracza. Role uke i seme są narzucone z góry dla każdej pary i nie mogą być zmienione. Podczas rozgrywki gracz rozwiązuje tajemnice związane z przeszłością bohaterów. Powieść wizualna składa się z kilku powiązanych ze sobą ścieżek fabularnych, a przejście ich wszystkich powoduje odblokowanie tzw. prawdziwego zakończenia[6].

Fabuła gry początkowo przedstawia beztroskie szkolne przeżycia bohaterów, co jest typowe dla utworów z gatunku BL. Nastrój ten zmienia się jednak w miarę postępu historii, gdy wprowadzone zostają poważne i mroczne wątki, takie jak traumy z przeszłości, czy też motyw podwójnej osobowości protagonisty. Taki rozwój fabuły jest odmienny od klasycznych historii z mang i powieści BL, które koncentrują się na zmniejszaniu dystansu między partnerami, co prowadzi do ich szczęśliwego życia szkolnego[6].

Postacie[edytuj | edytuj kod]

  • Sora Hashiba – główny bohater serii. Pewnego dnia wypadł z okna szkolnego budynku i stracił pamięć. W akademiku dzieli pokój ze swoim przyjacielem Sunao. Sora ma niebieskie włosy i oczy tego samego koloru. Jego alter-ego (którego chłopak także przez pewien czas nie pamięta) to Yoru.
  • Sunao Fujimori – przyjaciel Sory. Ma różowe, długie włosy i różowe oczy. Jego alter-ego ma na imię Ran.
  • Yoru – alter-ego Hashiby. Wyglądem nieco różni się od Sory, gdyż jego lewe oko ma złoty kolor, włosy są ciemniejsze, głos staje się głębszy. Często pojawia się z kawałkiem materiału owiniętym wokół prawej ręki.
  • Ran – alter-ego Sunao. Jest bardziej dziewczęcy od Fujimoriego. Ran ma oczy koloru czerwonego, poza tym niczym nie różni się od Sunao.
  • Kai Nanami – szkolny pielęgniarz. Najbardziej kobieca postać. Przykładny gospodarz domu, świetny kucharz. Mieszka razem z Shin’ichirō, który jest jego kochankiem i partnerem życiowym.
  • Shin’ichirō Minato – szkolny matematyk. Bardzo zależy mu na Sunao, Sorze i Nanami.
  • Gaku Ichikawa – dobry kolega Sory, jest od niego o rok młodszy. Jest wiecznie zadowolony i zawsze stara się pomóc Hashibie jak tylko może.
  • Hiromu Sakura – młody chłopiec zakochany w Hashibie, dobry kolega Gaku.

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. a b 好きなものは好きだからしょうがない!!-First Limit- [online], Moepedia [dostęp 2023-02-10] (jap.).
  2. a b 好きなものは好きだからしょうがない!! -TARGET+NIGHTS- [online], Moepedia [dostęp 2023-02-10] (jap.).
  3. a b 好きなものは好きだからしょうがない!! -RAIN- [online], Moepedia [dostęp 2023-02-10] (jap.).
  4. a b 好きなものは好きだからしょうがない!! +WhiteFlower+ [online], Moepedia [dostęp 2023-02-10] (jap.).
  5. a b 好きなものは好きだからしょうがない!! [online], animate Times [dostęp 2023-02-10] (jap.).
  6. a b c d e f Mari Nishihara, BLゲームの歴史と構造:ゲームならではのBLの楽しみ, [w:] Hiroshi Matsui i inni red., 多元化するゲーム文化と社会, New Games Order, 2019, s. 229, ISBN 978-4-908124-30-3 (jap.).
  7. プラチナれーべる 好きなものは好きだからしょうがない!! [online], Softpal [dostęp 2023-02-10] [zarchiwizowane z adresu 2004-02-20].
  8. BLの楽しみ方は十人十色! BL愛好家座談会【BL塾・連載第8回】 [online], animate Times, 31 sierpnia 2021 [dostęp 2023-02-10] (jap.).

Uwagi[edytuj | edytuj kod]

  1. Platinum Label to marka wydawnicza firmy Softpal, stworzona w celu wydawania gier dla kobiet. Wywodzi się z marki gier eroge dla mężczyzn Unison Shift[6].

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]