Tanuki-Anime

Tanuki.pl

Wyszukiwarka recenzji

Dango

Anime

Oceny

Ocena recenzenta

9/10
muzyka: 8/10

Ocena redakcji

7/10
Głosów: 4 Zobacz jak ocenili
Średnia: 7,25

Ocena czytelników

8/10
Głosów: 123
Średnia: 8,15
σ=1,32

Kadry

Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Źródło kadrów: Własne (Loko)
Więcej kadrów

Wylosuj ponownieTop 10

Cowboy Bebop Session XX: Mish-Mash Blues

Rodzaj produkcji: odcinek specjalny
Rok wydania: 1998
Czas trwania: 25 min
Tytuły alternatywne:
  • よせあつめブルース
  • Yoseatsume Blues
Postaci: Łowcy nagród; Czas: Przyszłość
zrzutka

„You will see the real Cowboy Bebop someday!”, czyli najlepszy odcinek specjalny, jaki ujrzał światło dzienne.

Dodaj do: Wykop Wykop.pl

Recenzja / Opis

Gdy słyszymy „odcinek specjalny”, pierwsze, co przychodzi na myśl, to lekka historyjka w mniejszym lub większym stopniu związana z fabułą serii. Czasami zdarza się też, że taki dodatek wyjaśnia niedokończone albo zawikłane wątki. Twórcy serii Cowboy Bebop postanowili odejść od wymienionych wyżej typów i stworzyć coś całkowicie innego. Trzeba przyznać, że wyszło im to idealnie i z całą pewnością ten oryginalny odcinek specjalny jest jak najbardziej godny posiadania „Cowboy Bebop” w nazwie.

Czym tak naprawdę jest Session XX? Trudno odpowiedzieć w kilku słowach. Podstawową różnicą w porównaniu z typowymi odcinkami specjalnymi jest tu tzw. głębia. Nie mam tu jednak na myśli tak brutalnego gwałcenia umysłu, jak w przypadku Uteny bądź Neon Genesis Evangeliona. Tu bohaterowie po prostu przekazują nam swoje myśli, co jest przedstawione na zasadzie wywiadu, w którym słyszymy jedynie odpowiedzi. Opowiadają o tym, co lubią i ukazują swoje poglądy na temat niektórych spraw. Pozwala nam to pogłębić wiedzę na temat osobowości znanych już postaci – dowiadujemy się, kim są ich autorytety (m. in. skąd „Bebop” w nazwie statku) oraz jakimi zasadami kierują się w życiu. Patrząc na to z innej perspektywy, w niektórych wypowiedziach dostrzegamy nauki i metafory, nawiązujące głównie do ludzi (przykładowo to, że każde drzewko bonsai ma swoją osobowość, a ci, którzy nie znają się na gotowaniu, nie powinni tykać patelni). O oczywistych prawdach łatwo zapomnieć w życiu codziennym, a ten krótki odcinek przypomina je i pozwala o nich porozmyślać, nie wymagając dodatkowo nadmiernego wysilania umysłu (dla jednych może być to plusem, natomiast dla innych wręcz przeciwnie). To wszystko może brzmieć dziwnie w odniesieniu do odcinka specjalnego, jednak – jak już wspominałem – mamy do czynienia z wyjątkiem wśród takowych.

O oprawie graficznej nie ma co się rozpisywać, ponieważ składa się ona z adekwatnych do tego, co akurat mówi dana postać, wycinków z serii TV. Głosy pod poszczególne osoby podkładają na szczęście ci sami seiyuu, którzy robili to w macierzystej serii. Całość jest podzielona na 24 części. W każdej z nich głos zabiera inna postać (oczywisty brak Eina nadrabia Spike, który przemawia w trzech ostatnich rozdziałach), poruszając jakiś pozornie banalny temat.

W przypadku muzyki zastrzeżenia ograniczają się tylko do jednej denerwującej melodyjki (z typu tych ogłupiających). Całą resztę można jedynie wychwalać. Nie jestem fanem rapu, ale kawałek Recover The Sky of Day zespołu Shakkazombie, nigdy nie pozwala mi przewinąć nic nie wnoszącej końcówki. Co prawda brakuje tu trochę jazzowego klimatu, do którego byliśmy przyzwyczajani przez 26 odcinków (pozostał z tego jedynie opening i ending), lecz jak już pisałem – oprawa muzyczna daje radę.

Trudno polecić ten dodatek jasno określonej grupie, ponieważ nawet fani serii TV mogą poczuć się zawiedzeni samą gadaniną. Jeśli miałbym jednak typować, postawiłbym na ludzi lubiących od czasu do czasu głębiej się nad czymś zastanowić, a którym jednocześnie nie chce się przesadnie męczyć szarych komórek. Prawdę mówiąc, nie widzę jednak żadnego powodu, aby inne osoby nie rzuciły na niego okiem – 25 minut to nie jest wcale tak dużo, zwłaszcza że nie powinno okazać się czasem zmarnowanym.

Loko, 25 maja 2010

Twórcy

RodzajNazwiska
Studio: Sunrise
Autor: Hajime Yatate
Projekt: Kimitoshi Yamane, Toshihiro Kawamoto
Reżyser: Shin'ichirou Watanabe
Scenariusz: Dai Satou, Keiko Nobumoto, Michiko Yokote, Ryouta Yamaguchi, Sadayuki Murai
Muzyka: Youko Kanno