Tanuki-Anime

Tanuki.pl

Wyszukiwarka recenzji

Festiwal Fantastyki Cytadela - konwent

Anime

Oceny

Ocena recenzenta

8/10
postaci: 8/10 grafika: 8/10
fabuła: 7/10 muzyka: 8/10

Ocena redakcji

8/10
Głosów: 4 Zobacz jak ocenili
Średnia: 7,50

Ocena czytelników

7/10
Głosów: 43
Średnia: 6,72
σ=1,42

Kadry

Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Źródło kadrów: Własne (wa-totem)
Więcej kadrów

Wylosuj ponownieTop 10

Tide-Line Blue

Rodzaj produkcji: seria TV
Rok wydania: 2005
Czas trwania: 13 (12×24 min, 23 min)
Tytuły alternatywne:
  • タイドライン・ブルー
zrzutka

Przedstawiona z humorem historia, osadzona w postapokaliptycznym świecie: szalona gonitwa nad i pod powierzchnią oceanu, pełna niesamowitych przygód i niezwykłych widoków.

Dodaj do: Wykop Wykop.pl

Recenzja / Opis

W bliżej nieokreślonej, ale raczej nieodległej przyszłości, kosmicznej skali kataklizm zwany Młotem Edenu powtórzył to, co znamy jako biblijny potop: większość świata została zalana wodą, a potężne fale tsunami pochłonęły miliardy istnień. Na powstałych na wyżynach i szczytach gór wysepkach zbieranina rozbitków, uratowanych przez załogi nielicznych ocalałych statków i okrętów, stara się odbudować swoją egzystencję.

Yabitsu to maleńka mieścina na zboczu wyspy­‑góry, na której szczycie w czasie kataklizmu osiadł atomowy lotniskowiec. Jego reaktor, środki łączności i zasoby przyczyniły się do sukcesu tego miejsca, sprawiając, że to właśnie tu spotykają się politycy, reprezentujący ocalałe terytoria, by zawiązać Nową ONZ. Animatorem tego ruchu jest charyzmatyczna przywódczyni, Aoi. Niestety, jak to wśród polityków bywa, z miejsca zaczyna się walka o wpływy, kłótnie – oraz kłopoty. Kłopoty pod postacią „Ulissesa”, atomowej łodzi podwodnej przenoszącej pokaźny arsenał rakietowy, a dowodzonej przez Goulda, zdecydowanego na wszystko surowego dowódcę. W chwili, gdy obrady mają się załamać, adiutant kapitana Goulda wkracza na salę, deklarując globalną dyktaturę – a gdy takie słowa przekazuje ktoś, kto dysponuje pokaźnym arsenałem, obejmującym też strategiczną broń nuklearną, rezultat może być tylko jeden: chaos!

Co lokalny rozrabiaka, Keel, ma wspólnego z nową Sekretarz Generalną Aoi? Skąd zna Teena, adiutanta Goulda, i czemu wygląda jak jego lustrzane odbicie? Czemu obaj gotowi są zaryzykować wszystko, by pomóc młodej miejscowej dziewczynie? Co zresztą nie jest łatwe, bo Isla – tak dziewczę ma na imię – wybrała wybuch wojny na moment narodzin swego syna, a w dodatku ma wyjątkowo oryginalne „zwierzątko” – wielkiego i zdecydowanie zbyt rozumnego strusia. W wyniku szeregu nieprzewidzianych zdarzeń Isla wraz z Keelem trafiają na pokład „Ulissesa”, Teen – pod „opiekę” Sekretarz Aoi, a na oceanach zaczyna się wielka pogoń, która zaprowadzi bohaterów na krańce świata!

Tide­‑Line Blue to niezwykła, wielowątkowa historia autorstwa Satoru Ozawy, pochodzącego z Saitamy mangaki, znanego z historii marynistycznych. Niektóre z jego wcześniejszych prac, jak Okręt podwodny 707, również niedawno przeniesiono na ekran. Jednak Tide­‑Line Blue jest tytułem najnowszym, w dodatku pomyślanym z góry jako scenariusz anime, co musiało mieć pozytywny wpływ na ostateczny rezultat, który jest fantastyczny! Świat przedstawiony w serii jest starannie przemyślany. Historia, odsłaniana powoli i z rozmysłem, ma drugie i trzecie dno. Postaci mogą się wydawać nieco sztampowe, ale przynajmniej projekty są dość oryginalne i cieszą oko. Akcja toczy się w tempie huraganu, a przez umiejętne dozowanie humoru udało się uniknąć nadmiaru patosu przy poruszaniu drażliwie „wielkich” spraw (jak na przykład losy świata).

Trzeba powiedzieć, że wyjątkowo udana jest też grafika. Połączenie efektów 3D z tradycyjną animacją tak, by nic nie raziło, jest ogromnie trudne, tu jednak zostało to wykonane w sposób absolutnie perfekcyjny. Komputerowe animacje są czasem trudne do odróżnienia, z wyjątkiem kilku miejsc, gdzie ich uwypuklenie było zamierzone (jak wyświetlacze holograficzne czy ujęcia w kosmosie). Z ogromną dbałością przedstawiono wszelakie jednostki pływające, nie zapominając o realiach walki na morzu. Całości towarzyszy oryginalna, doskonale dobrana muzyka. Bardzo charakterystyczne i udane są też piosenki, zwłaszcza końcowa – Voice Tatsuhisy Suzuki. Co ciekawe, obok zwyczajowych zapowiedzi następnego odcinka, za każdym razem inna jest również animacja końcowa, często zawierająca zabawne warianty wybranych scen.

Seria ta z pewnością spodoba się miłośnikom seriali przygodowych, zapewniając solidną porcję rozrywki bez sięgania po raz kolejny po kawaii harem, czy epatowania fanserwisem. I właściwie należałoby mieć jedną pretensję: że jest tak krótka. Na dodatek producent zastosował ogromnie agresywną metodę „promowania” wydania DVD, polegającą na tym, że pomimo formalnego zakończenia historii w ramach dwunastu przeznaczonych do emisji w telewizji odcinkach, faktyczne rozwiązanie głównych wątków fabuły przeniesiono do dostępnego wyłącznie na DVD trzynastego odcinka. Biorąc pod uwagę fakt, że między emisją w telewizji a ukazaniem się płyty z ostatnim odcinkiem upłynęło kilka miesięcy, był to krok trochę nie fair wobec fanów i raczej nieprzemyślany, jeśli uwzględnić ile nowych, konkurencyjnych serii w międzyczasie trafiło do emisji.

wa-totem, 31 października 2005

Twórcy

RodzajNazwiska
Studio: Telecom Animation Film
Autor: Satoru Ozawa
Projekt: Akihiko Yamashita, Kimitoshi Yamane, Teiichi Takiguchi
Reżyser: Umanosuke Iida
Scenariusz: Megumu Sasano, Yuka Yamada
Muzyka: Tsuneyoshi Saitou