Tanuki-Anime

Tanuki.pl

Wyszukiwarka recenzji

Kyaa! - magazyn o animacji, mandze i kulturze japońskiej

Anime

Oceny

Ocena recenzenta

3/10
postaci: 5/10 grafika: 3/10
fabuła: 1/10 muzyka: 6/10

Ocena redakcji

3/10
Głosów: 2 Zobacz jak ocenili
Średnia: 2,50

Ocena czytelników

5/10
Głosów: 5
Średnia: 5,4
σ=3,07

Kadry

Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Źródło kadrów: Własne (wa-totem)
Więcej kadrów

Wylosuj ponownieTop 10

Jinki Extend

Rodzaj produkcji: seria TV
Rok wydania: 2005
Czas trwania: 12×23 min
Tytuły alternatywne:
  • ジンキ・エクステンド
Gatunki: Przygodowe
Widownia: Shounen; Pierwowzór: Manga; Miejsce: Japonia; Inne: Mechy
zrzutka

Ładniutkie gimnazjalistki, pilotujące wielkie bojowe roboty – w walce o lepszą przyszłość i ocalenie planety, w rytmie j­‑rocka. Czego jeszcze trzeba do szczęścia?

Dodaj do: Wykop Wykop.pl

Recenzja / Opis

No, niestety, czegoś trzeba. Na przykład fabuły… Seria, podobnie jak manga, śledzi historię zmagań dwóch organizacji: ANGEL (ci dobrzy) oraz Kyomu (ci źli, kontrolowani przez używającą zwierzęcych masek ośmioosobową radę Hachi Shoujin). Jakiś czas temu w Wenezueli po raz pierwszy zaobserwowano dziwne zjawisko: eksplozję o mocy i obszarze zniszczenia porównywalnym z generowanymi przez broń termojądrową. W centrum tego zjawiska był zaś „dziki”, czy też „bezpański” stwór robotopodobny (jemu podobne zostały nazwane kodai Jinki, czyli „pradawne Jinki”). Oczywiście okazało się, że owe roboty można udomowić, zaś do funkcji operatora Jinki najczęściej predysponowane są japońskie gimnazjalistki. Jak łatwo się można domyślić, obie organizacje dążą do pozyskania stosownych operatorek i użycia Jinki w sobie wiadomych celach (panowanie nad światem i tym podobne).

Fabuła serii obraca się głównie wokół splatających się losów dwóch operatorek: Aoby i Akao. Problem polega na tym, że akcja zaczyna się w chwili ich konfrontacji, a następnie cofa się o trzy lata, do czasu, gdy Akao tajemniczo utraciła pamięć, zaś Aoba zaczęła szkolenie na operatorkę w bazie ANGEL w Wenezueli. W tym samym czasie tajemnicze ogromne eksplozje zaczęły być obserwowane na całym świecie, zaś koleżanki Aoby z kursu operatorskiego przeniesiono do Tokio, gdzie poznały Akao… Akao z jej amnezją, talentem operatorki i nie wiadomo czym powodowaną histeryczną awersją do walki. Czemu Akao, gdy wreszcie zdecyduje się walczyć, stanie po stronie przeciwnika, akurat wtedy, gdy na wieść o tym, że w Japonii zgromadzili się Hachi Shoujin, ma z Wenezueli powrócić do Tokio Aoba ze swoim Jinki?

Trwające dwanaście odcinków przeskakiwanie akcji z „dziś” do „trzy lata temu” w połączeniu z licznymi bliżej nie osadzonymi w czasie retrospekcjami bohaterek i całkowitym brakiem objaśnień (choćby na temat stron konfliktu czy ich zamiarów) czyni odbiór tej serii wyjątkowo trudnym dla kogoś, kto nie zna mangi. Zwłaszcza, że w mandze inne operatorki zostają jakoś wprowadzone i przedstawione, a w anime pojawiają się jakby z powietrza, bez słowa wyjaśnienia.

Totalny chaos fabuły skutecznie niszczy – i tak mizerny – potencjał całości. Relatywnie najlepsza jest muzyka, co nie dziwi, biorąc pod uwagę jej autora; bardzo miło słucha się też piosenek, zwłaszcza końcowej. Projekty postaci mają co nieco uroku, nawet jeśli o większości bohaterów niczego poza imieniem i ogólnymi zarysami charakteru się nie dowiemy. Ale projekty mechów i ich animacje są dość uproszczone – co w przypadku serii głównie o mechach jest niedopuszczalne! Podobnie rzecz ma się z tłami – te nieliczne dopracowane uzupełnione są natłokiem scen w kiepsko oświetlonych kokpitach. Na dodatek wyraźnie otwarte zakończenie sugeruje kontynuację. Niestety, jest to propozycja wyłącznie dla (niezbyt wymagających) wielbicieli gatunku lub fanów oryginalnej mangi. Pozostali widzowie, a nawet bardziej wybredni fani mechów (amatorzy serii takich jak RahXephon), nie mają czego tu szukać.

wa-totem, 17 czerwca 2005

Twórcy

RodzajNazwiska
Studio: feel
Autor: Shirou Tsunashima
Projekt: Katsuyuki Tamura, Naoto Hosoda
Reżyser: Masahiko Murata
Scenariusz: Naruhisa Arakawa
Muzyka: Kenji Kawai