Tanuki-Anime

Tanuki.pl

Wyszukiwarka recenzji

Yatta.pl

Anime

Oceny

Ocena recenzenta

7/10
postaci: 6/10 grafika: 7/10
fabuła: 6/10 muzyka: 7/10

Ocena redakcji

7/10
Głosów: 2 Zobacz jak ocenili
Średnia: 7,00

Ocena czytelników

7/10
Głosów: 8
Średnia: 6,88
σ=1,45

Kadry

Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Źródło kadrów: Własne (Chudi X)
Więcej kadrów

Wylosuj ponownieTop 10

Meitantei Conan: Hitomi no Naka no Ansatsusha

Rodzaj produkcji: film
Rok wydania: 2000
Czas trwania: 100 min
Tytuły alternatywne:
  • Detective Conan: Captured In Her Eyes
  • Detective Conan Movie 4
  • 名探偵コナン 瞳の中の暗殺者
Tytuły powiązane:
Widownia: Shounen; Postaci: Policja/oddziały specjalne, Uczniowie/studenci; Pierwowzór: Manga; Miejsce: Japonia; Czas: Współczesność
zrzutka

Ran cierpiąca na amnezję i morderca, który chce ją zabić. Detektyw Conan po raz czwarty na dużym ekranie.

Dodaj do: Wykop Wykop.pl

Recenzja / Opis

Conan, Ayumi, Mitsuhiko i Genta stają się świadkami zabójstwa policjanta. Jakiś czas później dochodzi do kolejnego morderstwa, którego ofiarą również pada stróż prawa. Mouri Kogorou, wiedziony czystą ciekawością, stara się dowiedzieć czegoś od inspektora Megure. Ten jednak ze znanych tylko sobie powodów milczy. Na przyjęciu z okazji zbliżającego się ślubu siostry Ninzaburo Shiratoriego dochodzi do kolejnego ataku: postrzelona zostaje śledcza Miwako Satou. Świadkiem tego zamachu jest Ran, która z powodu doznanego szoku traci pamięć. Inspektor Megure wyjawia, iż ataki na trójkę funkcjonariuszy powiązane są z pewną sprawą, jaką prowadzili rok wcześniej. Niestety, istnieje prawdopodobieństwo, że odpowiedzialna za te zbrodnie mogła być osoba w jakiś sposób związana z tokijskim oddziałem policji, jego funkcjonariusze, a nawet sam szef sektora (główny inspektor) – Toshirou Odagiri. Nie jest to jednak koniec problemów. Miwako Satou ma jedynie pięćdziesiąt procent szans na przeżycie, zaś morderca próbuje pozbyć się niewygodnego świadka – Ran. Czy Conanowi uda się rozwiązać sprawę, zanim będzie za późno? Czy Miwako i Ran wrócą do zdrowia?

Przed rozpoczęciem właściwej części kinówki standardowo umieszczono streszczenie najważniejszych wydarzeń serii telewizyjnej. W warstwie fabularnej czwartego filmu z detektywem Conanem – Meitantei Conan: Hitomi no Naka no Ansatsusha wyróżnić można dwa wątki. Pierwszy poświęcony jest atakom na policjantów. Choć sam pomysł rzucenia podejrzeń na samych stróżów prawa do oryginalnych nie należy, buduje on klimat kinówki, otaczając ją aurą tajemniczości i niepewności. Odpowiednie rozwinięcie tego wątku mogłoby być silnym atutem recenzowanego anime. Twórcy postanowili jednak wprowadzić drugi element – pozbawioną pamięci Ran, której życiu zagraża seryjny morderca. Wątek ten oprócz kilku zwrotów akcji nie oferuje niczego ciekawego fanom kina detektywistycznego. Conan, rodzice nastolatki, Sonoko, profesor Agasa i członkowie Detective Boys starają się podnieść dziewczynę na duchu i pomóc jej w odzyskaniu pamięci. Dobrze zbudowany kryminał staje się w tym miejscu filmem obyczajowym z nostalgicznymi scenami. I to jest właśnie największy plus tego wątku. Conan, Kogorou, Eri, Sonoko, inspektor Megure i śledczy Takagi zostają postawieni w sytuacji, w której cierpią najbliższe im osoby. Na domiar złego, są zupełnie bezsilni i nie mogą zrobić niczego, aby tę sytuację zmienić. To idealnie pokazuje, że zły los może dotknąć każdego, niezależnie od statusu społecznego, oraz że tak naprawdę wszyscy jesteśmy tylko ludźmi. Całość wieńczy przewidywalne zakończenie – myślącemu widzowi rozwiązanie zagadki tożsamości mordercy i wskazanie motywów, jakimi się kierował, nie powinno sprawić najmniejszego problemu. Taka mieszanka powoduje, że czwarty film z udziałem Conana prezentuje się lepiej od dwóch pierwszych, jednak do kinówki na miarę Meitantei Conan: Seikimatsu no Majutsushi wciąż mu daleko.

W filmie zobaczymy głównie postaci znane z serialu telewizyjnego i poprzednich kinówek. Pojawiają się Conan, Ran, detektyw Kogorou, Eri Kisaki i jej sekretarka Midori Kuriyama, Sonoko, wszyscy członkowie Detective Boys, profesor Agasa, śledczy Kobayashi i najważniejsi funkcjonariusze z tokijskiej policji – inspektor Megure, Ninzaburo Shiratori, Wataru Takagi, Miwako Satou oraz śledczy Chiba. Ich charaktery nie uległy żadnym zmianom. Standardowo każdy z wymienionych bohaterów otrzymał większą lub mniejszą rolę, więc fani poszczególnych postaci powinni znaleźć coś dla siebie. Twórcy poruszyli znany z serialu wątek trójkąta romantycznego, w skład którego wchodzą Ai Haibara, Conan/Shinichi i Ran. Bohaterowie stworzeni na potrzeby filmu należą do typowych postaci epizodycznych. Ich charaktery i role zostały ukazane w takim stopniu, aby tworzyć odpowiednie tło dla wydarzeń. Nie wyróżniają się niczym szczególnym ponad to, co mogliśmy już zobaczyć, śledząc cykl. Toshirou Odagiri jako jedyna z nowych postaci pojawił się w następnych filmach.

Granica pomiędzy poziomem graficznym serialu telewizyjnego i kinówek nareszcie się zatarła. Pełnometrażowe produkcje z detektywem Conanem mają jednak pewną przewagę nad serią – nie są rysowane z tygodnia na tydzień, lecz przez cały rok. Widać to po starannie wykonanych projektach postaci, szczegółowych wnętrzach budynków, krajobrazach i nasyceniu kolorów. Deformacje i uproszczenia oczywiście się zdarzają, jednak nie można zarzucić im niczego, jeśli wynikają z natury scen grupowych lub oddalania się kamery. Niestety, rzuca się w oczy, że niektóre potknięcia w warstwie graficznej powstały jedynie z lenistwa lub niedopatrzenia rysowników.

Na ścieżkę dźwiękową Meitantei Conan: Hitomi no Naka no Ansatsusha składa się dwadzieścia siedem kompozycji. Niemal wszystkie z nich są zupełnie nowymi utworami – wyjątek stanowi Meitantei Conan Main Theme, pojawiające się w zmienionej aranżacji. Niemniej, w trakcie seansu nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że część tych melodii już kiedyś słyszałem. Całość idealnie łączy się z wydarzeniami ukazanymi na ekranie i nie drażni. Nie zabrakło też nowej wersji Kimi ga Ireba, którą tradycyjnie wykonuje Iori. Film zamyka Anata no Iru kara – popowa piosenka o miłości, śpiewana przez Miho Komatsu, znaną z trzeciego openingu oraz piątego i szóstego endingu serii telewizyjnej. Anata no Iru kara wykonaniem i aranżacją nie różni się w żaden sposób od poprzedniczek.

Meitantei Conan: Hitomi no Naka no Ansatsusha to produkcja, która zadowoli jedynie wybranych. Jeśli szukasz typowego kryminału z trudną, poważną zagadką, to nie znajdziesz tu nic dla siebie. Jeśli natomiast doceniasz wątki stawiające bohaterów w trudnych sytuacjach, ukazujące ich uczucia i przemyślenia, to masz szansę na udany seans. Pomijam oczywiście fanów detektywa Conana, których jest w stanie zadowolić każde anime z jego udziałem.

Chudi X, 25 sierpnia 2012

Twórcy

RodzajNazwiska
Studio: TMS Entertainment
Autor: Goushou Aoyama
Projekt: Masatomo Sudou
Reżyser: Kenji Kodama
Scenariusz: Kazunari Kouchi
Muzyka: Katsuo Oono