Tanuki-Anime

Tanuki.pl

Wyszukiwarka recenzji

Komikslandia

Anime

Oceny

Ocena recenzenta

7/10
postaci: 8/10 grafika: 7/10
fabuła: 8/10

Ocena redakcji

7/10
Głosów: 7 Zobacz jak ocenili
Średnia: 7,43

Ocena czytelników

7/10
Głosów: 40
Średnia: 6,55
σ=1,32

Kadry

Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Źródło kadrów: Własne (Avellana)
Więcej kadrów

Wylosuj ponownieTop 10

Yumedamaya Kidan

Rodzaj produkcji: odcinek specjalny (Japonia)
Rok wydania: 2007
Czas trwania: 24 min
Tytuły alternatywne:
  • Strange Tale of a Dream Sphere Dealer
  • ゆめだまや奇談
Postaci: Dzieci; Miejsce: Japonia; Czas: Współczesność; Inne: Magia
zrzutka

Krótka historia, mniej o snach, a bardziej o ukrytych marzeniach. W sam raz do obejrzenia.

Dodaj do: Wykop Wykop.pl

Recenzja / Opis

Jedenastoletnia Naho zazwyczaj cierpliwie i z poświęceniem opiekuje się młodszym braciszkiem, Junem. Czasem jednak jest to naprawdę ciężki obowiązek – kiedy w niedzielę, we własne urodziny, musi przesunąć spotkanie z koleżankami, licząc, że opiekunka przyjdzie na czas, żeby umożliwić Naho wyjście. Tymczasem Jun, jak to się malutkim dzieciom zdarza, wyraźnie ma gorszy dzień, a prosty posiłek zmienia się w prawdziwą katastrofę. Kiedy Naho ostatecznie traci cierpliwość, dzwonek do drzwi sygnalizuje przyjście… Nie, nie opiekunki do dziecka. W drzwiach staje dziwaczny jegomość, który okazuje się sprzedawcą „sennych kul” (czyli tytułowych yumedamaya). Chwilę później Naho ląduje w środku snu o świecie, w którym nie wiąże jej ciągła odpowiedzialność za Juna i w którym może normalnie spotykać się z koleżankami. Nie musi mieć wyrzutów sumienia, w końcu to tylko sen, a sny, jak wiadomo, nie zamieniają się w rzeczywistość? Ale o czym tak naprawdę, w głębi, marzy dziewczynka?

Pokazany tu świat snu Naho nie ma praktycznie nic z surrealistycznej fantasmagorii – to raczej inne wersje rzeczywistości, odpowiadające na pytanie, jak wyglądałoby jej życie, gdyby zmienić w nim jeden element. Historia jest prościutka, bo i trudno coś skomplikować, mając do dyspozycji 24 minuty, na pewno też wielu widzom nie wyda się szczególnie odkrywcza (umówmy się, motyw „co by było, gdyby…” był często wykorzystywany). Ma jednak kilka niewątpliwych zalet. Opowieść prowadzona jest w dobrym tempie: dzieje się dużo, ale nie za dużo, rytm opowieści jest równy, a niezbędne informacje uporządkowane i podane w ilości potrzebnej do zrozumienia fabuły. Odsłonięcie prawdziwych marzeń Naho jest zgrabnie podane i wystarczająco zaskakujące. Wreszcie osobne brawa należą się za pokazanie „wnętrza snu” małego dziecka i świata widzianego z jego perspektywy – to drobiazg, ale drobiazg, który zrobił na mnie spore wrażenie.

Sama Naho jest naturalna i sympatyczna, wydaje się bardzo prawdziwa w swoich chwilach słabości i w swoich pragnieniach. Koleżanki i rodzina Naho pełnią bardziej rolę tła, natomiast sam sprzedawca snów, Kotarou, pozostaje – co nietrudno zrozumieć – postacią enigmatyczną. Rutynę profesjonalnego domokrążcy łączy ze swoistą misją, jaką bez wątpienia jest sprzedawanie sennych marzeń „odpowiednim osobom”, i w sumie wydaje się kimś, kogo warto byłoby przez jakiś czas poobserwować.

Od strony graficznej jest to rzecz dobra, nie tyle pełna fajerwerków, ile zrobiona z polotem i profesjonalizmem, którego można było oczekiwać od Studia I.G. Grafika – z wyjątkiem sekwencji snu Juna – została utrzymana w stonowanych, naturalnych kolorach, a projekty postaci są charakterystyczne i „nieuślicznione”. Muzyka nie zwraca specjalnej uwagi, chociaż może dziwić umieszczenie w takiej miniaturce pełnej, półtoraminutowej czołówki, pasującej raczej do serii telewizyjnej niż do krótkometrażówki.

Warto podkreślić, że scenariusz autorstwa Akari Tsukino zdobył główną nagrodę w 2006 roku w konkursie organizowanym przez japoński kanał Animax. Jako pełnometrażowy film byłby zapewne ciężkostrawny – jako krótkometrażówka sprawdza się znakomicie, dowodząc sporej wrażliwości autorki. Polecam wszystkim, którzy lubią takie okruchy i drobiazgi o zacięciu obyczajowym – jestem pewna, że warto poświęcić te niecałe pół godziny na zapoznanie się z tym tytułem.

Avellana, 26 sierpnia 2008

Twórcy

RodzajNazwiska
Studio: Production I.G.
Autor: Akari Tsukino
Projekt: Shouko Nakamura, Yousuke Takahashi
Reżyser: Itsurou Kawasaki
Scenariusz: Akari Tsukino