
Anime
Oceny
Ocena recenzenta
9/10postaci: 7/10 | grafika: 9/10 |
fabuła: 7/10 | muzyka: 9/10 |
Ocena czytelników
Kadry




Top 10
Pale Cocoon
- ペイル・コクーン

Pierwsza większa praca młodego animatora: wszystko wskazuje na to, że kolejny talent kalibru Makoto Shinkaia rzuca wyzwanie wielkim koncernom medialnym, pozostając niezależnym z wyboru.
Recenzja / Opis
W odległej przyszłości ludzie żyją w ogromnych, przypominających mrowiska, podziemnych konstrukcjach, nie widząc słonecznego światła, ani nie wychodząc poza kontrolowane środowisko tych siedzib. Przewalająca się lawina informacji dawno pogrzebała historyczne dane, włącznie z przyczyną takiego stanu rzeczy czy też wyglądem świata „przed”. Ura i Riko są pracownikami 92 Biura Odzyskiwania Danych, agencji zajmującej się „wykopaliskami” w systemach przetwarzania danych i szukaniem zapisów, które mogłyby powiedzieć coś o przeszłości i o zewnętrznym świecie. Ura to specjalista od regeneracji i odtwarzania danych, jego koleżanka Riko zajmuje się analizą i interpretacją znalezisk.
Niestety, nawet te okruchy przeszłości mają destrukcyjny wpływ na psychikę współczesnych. Biuro ma najlepsze czasy za sobą, w ogromnych halach jest pustawo, kolejni pracownicy odchodzą. Wielu z goryczą myśli, że lepiej by było, gdyby to, co pokazują odzyskane w „wykopaliskach” dane, było kłamstwem… Gdyby nawet te okruchy nigdy nie istniały. Ale pewnego dnia Ura odzyskuje dziwny zapis wideo, a gromadzone przez niego „przy okazji” informacje zaczynają tworzyć spójny obraz. Co odkryje?
Pale Cocoon to krótka opowieść, ale mimo to – podobnie jak prace Makoto Shinkaia – widzowi pozostawia wrażenie, że dobrze rozumie i zna przedstawione postacie. Każdy szczegół opowiadanej historii ma znaczenie, nic nie jest serwowane stricte dla efektu. W rezultacie otrzymujemy pracę ciekawą i spektakularną, choć z oczywistych powodów nie tak kompletną, jak by się chciało – twórca ucieka od dosłowności, nie zamyka opowiadanej historii, pozostawiając miejsce dla fantazji i domysłów widzów.
Pale Cocoon to produkcja wizualnie bardzo atrakcyjna, zrealizowana jako mieszanka tradycyjnej animacji i CGI. Techniki te są łączone harmonijnie, z dobrym efektem. Całość jest starannie dopracowana i ilustrowana niezłą – jak na niemal garażową produkcję – muzyką. Bardzo dobre wrażenie sprawia Aoi Tamago w wykonaniu little moa, piosenka, której tytuł w kanji może znaczyć także „Pale Cocoon”. To właśnie teledysk do tej piosenki (mimo zupełnie innego podpisu) oglądamy w filmie.
Ciekawostką jest fakt, że dystrybucją tytułu wyprodukowanego przez nikomu nie znane studio zajęła się mała firma Directions, Inc. z tokijskiej Shibuyi, a wypuszczone przez nią dyski DVD mają wprawdzie blokadę regionalną (R2 – Europa i Japonia), ale zawierają również angielskie napisy. W dobie Internetu i amazon.jp, na pewno nie pozostanie to bez wpływu na popularność tego tytułu poza Japonią.
Pale Cocoon powinien w zasadzie obejrzeć każdy, nie tylko fani Makoto Shinkaia i jego stylu. Nazwisko Yasuhiro Yoshiura z pewnością warto zapamiętać.
Twórcy
Rodzaj | Nazwiska |
---|---|
Studio: | Directions, Studio Rikka |
Autor: | Yasuhiro Yoshiura |
Projekt: | Yasuhiro Yoshiura |
Reżyser: | Yasuhiro Yoshiura |
Scenariusz: | Yasuhiro Yoshiura |
Muzyka: | Tooru Okada |
Odnośniki
Tytuł strony | Rodzaj | Języki |
---|---|---|
Pale Cocoon — recenzja na Anime Forever | Nieoficjalny | pl |