Tanuki-Anime

Tanuki.pl

Wyszukiwarka recenzji

Komikslandia

Komentarze

Blue Period

  • Avatar
    A
    Damek 8.08.2023 23:28
    Opening jest żywy, trochę popowo­‑jazzowy i raczej pozytywnie nastrajający do całej produkcji, ale nieszczególnie wpada w ucho.

    [link]

    W mojej głowie okupuje od kilku miesięcy zasłużone miejsce w playliście piosenek „z anime”, i nie chce z niej wypaść. Także warto wziąć na to poprawkę… ;)
    • Avatar
      Tuvo 17.02.2024 22:49
      Teraz, jak do niego wróciłem po kilkunastu miesiącach, to rzeczywiście inaczej się go słucha. Z drugiej strony – niczym szczególnym, na moje ucho, się nie wyróżnia. Ale gusta są różne!
    • Avatar
      Bez zalogowania 19.02.2024 16:08
      Op
      Dla mnie był jednym z plusów tego anime, aczkolwiek w zestawie z grafiką i animacją, a nie jako samodzielny utwór muzyczny.

      Przy każdym odcinku odsłuchany, obejrzany.
  • Avatar
    A
    Niewiadomoco 14.11.2022 08:25
    Sztuka
    Jestem absolwentką malarstwa. Bardzo dobrze oddano stres i rywalizację kandydatów. Podobnie to wygląda u nas, z tym że to dotyczy tylko najlepszych studentów. Dużo łatwiej się u nas dostać, ale żeby coś osiągnąć, trzeba się baaardzo starać, brać udział w konkursach, projektach itp.

    To co mnie urzekło w tym anime to prace, które ewoluowały i nie były doskonałe. Ale tutaj mam też pewien problem. Według mnie prace prezentowały poziom przeciętny, nie było tam żadnych geniuszy. To dziwne, bo przecież to jest prestiżowa uczelnia. Ostatnia praca – u nas niestety by to nie przeszło.

    Kolejny ważny pominięty aspekt to konieczność pogłębiania wiedzy z zakresu sztuki współczesnej i budowania świadomości artysty. Bohaterzy są jak dzieci zamknięte w szklanej bańce. Coś tam sobie tworzą, ale patrzą tylko na siebie obok. Dziewczyna, która pięknie malowała anioły – u nas takich pełno i zazwyczaj są wyśmiewani przez profesorów (niestety), nazywani rzemieślnikami, nie artystami. Po 3 latach na uczelni są przerabiani na artystów tworzących sztukę społeczną lub feministyczną, która nikomu nie jest potrzebna, ale zbiera najwyższe oceny.

    Ale mimo wszystko jest to fajna bajka, dobrze oddająca artystyczny klimat.
    • Avatar
      vries 14.11.2022 10:27
      Re: Sztuka
      Kolejny ważny pominięty aspekt to konieczność pogłębiania wiedzy z zakresu sztuki współczesnej i budowania świadomości artysty.

      To jest poruszane w dalszej części historii.

      prezentowały poziom przeciętny, nie było tam żadnych geniuszy.

      Dziwnym nie jest, bo wtedy trzeba posiadać prawa do prac geniuszy. Prace są autentycznymi pracami (nie wiem czy studentów, czy uczniów jakiegoś studium przygotowawczego).
  • Avatar
    A
    San-san 19.08.2022 10:40
    W dechę!
    Uważam, że to bardzo dobra seria. Autor recenzji wskazywał na pojawienie się wielu wątków, które nie zostały rozwinięte. Uważam, że wszystko zostało poprowadzone w sposób zbalansowany.

    Na pierwszym planie jest sztuka i praca nad warsztatem artystycznym. W tle pytania powiązane z tworzeniem. Pytania o własne miejsce, identyfikację, własne spojrzenie na sztukę i spojrzenie na nią przez pryzmat wiedzy i dalej trochę wątków obyczajowych. Pytania, które na które wskazał także recenzent, zostają postawione, ale są wydaje mi się zbyt obszerny tematem by móc na nie odpowiedzieć ot tak, albo chociaż rozwinąć. Zwyczajnie seria odbiegłaby od tematu gdyby poświęciła więcej czasu niż na to co było zaplanowane. Także obecność innych postaci (niekiedy epizodyczna obecność), jest dla mnie zupełnie zrozumiała aby z serii nie powstał monodram ku czci jednego bohatera. Aby było realistycznie, mamy sporo różnorodnych postaci, które zupełnie prawdziwie oddają gromadki na kierunkach artystycznych.

    Ale tym co mnie najbardziej urzekło, były prace tworzone przez różne postaci w trakcie całej serii. I ktoś musiał się doprawy napracować i zapewne było to kilka osób by tak zróżnicować jakoś i styl prezentowanych rysunków i malunków.

    Po pierwsze wystawa szkolna: Tam na ścianie mamy zestawienie typowo szkolnych prac z plastyki, gdzie niektórzy nie mają zainteresowania ani wprawy nad rysunkiem wcale, niektórym brakuje warsztatu, ale widać zamiłowanie do ulubionych tematów – postać, psy/koty, pejzaż, martwa natura. Są też prace niezłe, dobrze zapowiadających się twórców. Są szkice ołówkiem, rysunki węglem, jakaś niezdarna plakatówka, akwarela.

    Widać te prace gdy Ryuji ogląda malunek protagonisty i następnie gdy trzeba te rysunki pościągać pod koniec roku. Widać próby pejzaży, krzywe żyrafy, konar drzewa, zdobne kolumny. Widać też szkic miasta, kolejny lekki ekspresyjny pejzaż, oraz toporny „fragment widziany z okna pokoju” malowany „prosto z tuby” z wyrazistymi konturami i krzywą perspektywą, oraz portrety domowych ulubieńców – poprawne, ale bez pomysłu na tło.
    Świetne studium przeciętnych prac. I to każda w innym stylu, inną techniką! Odrębne, przygotowane osobno przez rysowników obrazki.

    Także rysunek, który bohater zrobił  kliknij: ukryte  – świetnie realistycznie kiepski :). Taki właśnie, jaki zrobiłaby osoba ucząca się, która już umie zarysować postać, ale np. nieszczególnie wychodzą jej dłonie i jeszcze perspektywa jest koślawa, kontury za mocne, walor za słaby i nieco rozmazane palcem.

    No i pierwsze szkice chłopaka, który ćwiczy sobie martwą naturę, oraz porównanie prac różnych osób z kółka malarskiego. Szkicowniki… Bardzo fajnie się na to patrzyło. Nie dlatego, że były tak wybitnie dobre, tylko dlatego, że właśnie celowo nie były.

    No znakomite!

    Później wchodzimy w świat aplikujących na studia. I te prace znacznie już różnią się jakością. Mamy studium człowieka, widzimy prace abstrakcyjne i prace w muzeum. Szczególnie projekty na temat na zajęciach przygotowawczych. I znów nie są to dzieła sztuki, tylko typowe prace przyszłych studentów.

    I wreszcie prace rzekłbym – konkursowe. (Minispojler dotyczący tematyki:  kliknij: ukryte 

    Nie mam nic do kreski serii jako takiej, niespecjalnie obchodziło mnie czy postaci poruszają się płynnie czy się nie wykoślawiają, bo to było dla mnie bardzo drugorzędne. Skupiałam się właśnie na dziełach ich rąk.

    Poza tym technikalia, uwagi, warsztat, materiały – bardzo dobrze ukazane. Jedyna rzecz która mnie zastanowiła to ten wyścig szczurów i ta szalona konkurencja ze strony ubiegających się na studia. W Polsce jest zdecydowanie łatwiej dostać się na studia artystyczne i raczej brakuje studentów niż miejsc na uczelni. Ale w tym przypadku to w końcu Japonia i bardzo prestiżowa uczelnia więc w sumie przestałam się dziwić.

    Jestem ogromnie ciekawa kontynuacji i z pewnością będę polować na 2 sezon jeśli się ukaże.
    Polecam to anime wszystkim miłośnikom rysunku i malarstwa. Nie mam pojęcia jak odbierze to ktoś, kto sam tego nie przeżył, ale jak dla mnie… a niech będzie: 9/10
  • Avatar
    A
    Bez zalogowania 18.08.2022 14:42
    Powtórna ocena serii
    Tuvo napisał(a):
    Ponadprzeciętne anime o sztuce, które mogło być bardzo dobre.


    Serię obejrzałam dwa razy, w tym niestety raz w języku polskim (co dużo jej ujęło), więc potencjalnym widzom polecam oryginał.

    O ile oprawa wizualna, szczególnie animacja nie jest w żaden sposób wybitna, a czasem wręcz kuleje, o tyle jako anime obyczajowe dla mnie się sprawdziło. Jest mocno realistyczne i momentami naturalistyczne, postać głównego bohatera została poprowadzona dobrze (są to okruchy życia, gatunek nie dla każdego), w żadnym momencie nie czułam nudy, lub znużenia, a w takich stonowanych okruchach jak te niełatwo zatrzymać widza przy ekranie.

    Żeby rozwinąć wszystkie wątki wskazane przez recenzenta potrzeba by conajmniej 24 odcinków. I nie wiem czy widzowie chcieliby anime bardziej psychologicznego, z rozwinięciem np tematu psychosomatyki. Nie ma pewności, czy omawiana wysypka była wynikiem stresu, czy nadmiernego eksploatowania organizmu i styczności z materiałami częściowo szkodliwymi. A może jedno i drugie. Analizowanie tego mogłoby zapędzić i twórcę i widzów w kozi róg.

    Co do innych postaci, niż główny bohater, to gdyby w tak krótkiej jak 12, czy nawet 24 odcinki chcieć zamieścić rozwinięcie ich wątków, to główna oś, skoncentrowana na przeżyciach i rozwoju głównego bohatera – mogłaby się rozmyć.

    Artysta zazwyczaj jest skoncentrowany na uwewnętrznieniu świata zewnętrznego i wyrażeniu go poprzez sztukę, i to w tej serii zostało według mnie przedstawione po mistrzowsku.

    Sztuka jest tu (według mnie) głównym bohaterem, i stopniowe wchodzenie głównego bohatera w „romans” z Nią – ze sztuką właśnie.

    A że przy okazji twórca pierwowzoru i twórcy anime zawarli dodatkowe wątki obyczajowe, to tylko chwała im za to.

    Trzeba było dokonać wyboru,
    czy to ma być anime o tworzeniu i rozwijaniu się, wyrażaniu poprzez kreację artystyczną,
    czy też ma to być anime obyczajowe z bardziej realistym pokazaniem osób o niebinarnej seksualności.

    Postawiono na sztukę i jej wpływ na kształtowanie ludzkiego wnętrza i relacji z otoczeniem. I zrobiono to według mnie sposób nazwyczaj udany.

    A ciągnięcie wielu srok za ogon mogłoby się na tej produkcji odbić niekorzystnie.

    Po powtórnym obejrzeniu hajp na Blue Period nieco mi się zmniejszył i dziś być może wystawiłabym najwyżej 9/10, ale mimo wszystko, porównując je z innymi anime tematycznymi, to główny wątek został przedstawiony dużo bardziej prawdziwie i rzetelnie niż zazwyczaj. Więc na razie najwyższa ocena pozostaje.

    Zdaje sobie sprawę, że przez to może to być anime niszowe, skierowane do mniejszej grupy odbiorców, ale ja osobiście bardzo się cieszę, gdy takie produkcje powstają.

    Ps. Tag dramat to jednak dla mnie jest trochę na wyrost. W ten sposób trzeba by conajmniej połowę anime tak otagować.
    A klimat ogólny serii jest typowy dla obyczajowych slice of life.
    • Avatar
      Bez zalogowania 18.08.2022 15:07
      Re: Powtórna ocena serii
      Ps. Nie wiem, czy jest to w ogólnym rozrachunku anime wybitne, lub Ponadprzeciętne, ale na pewno realizm obyczajowy jest w tej serii ponadprzeciętny.

      Po prostu – główny bohater nie jest osobą o wyrazistej, ani wyjątkowej, czy charyzmatycznej osobowości, przez co część osób może być minimalnie rozczarowana tą produkcją.

      Mimo to polecam serdecznie. Może kogoś obejrzenie Blue Period zachęci do malowania :)

       kliknij: ukryte 

      Jednym słowem – oglądać xd
    • Avatar
      Tuvo 18.08.2022 21:16
      Re: Powtórna ocena serii
      To ja się wezmę i odniosę do niektórych rzeczy.

      Po pierwsze, dziękuję za komentarz – co prawda nie jest do recenzji, ale trochę z recenzją dyskutuje, więc pozwalam sobie na następne trzy grosze.

      Żeby rozwinąć wszystkie wątki wskazane przez recenzenta potrzeba by conajmniej 24 odcinków.


      Zdecydowanie. Stąd moje lekkie narzekanie na to, że w anime są rzeczy, które można byłoby rozwinąć, a nie tylko sygnalizować. A oś wydarzeń właśnie dlatego mi się rozmywała, bo miałem wrażenie, że próbuje się wypchnąć na pierwszy plan więcej niż jedną historię.

      Ponadprzeciętność rozumiem bardzo szeroko, na zasadzie lepiej­‑niż­‑przeciętnie, a nie w kategoriach prawie­‑wybitnie.

      Pozdrawiam!
      • Avatar
        Bez zalogowania 18.08.2022 22:41
        Re: Powtórna ocena serii
        Dziękuję za odpowiedź :)

        Dla mnie ocena 10 na 10 dla Blue Period nie musi oznaczać dzieła wybitnego, ale przykładowo – najlepsze w swojej kategorii, noszące znamiona oryginalności w ujęciu tematu, solidnie przedstawiające dane zagadnienie, z bogatszą warstwą psychologiczną, i bez znaczących uchybień w oprawie wizualnej, czy audialnej. Blue Period te kryteria spełnia. W dodatku nie było to wysoce irytujących postaci, albo dialogów za które dałabym punkty ujemne.
        Kontrowersji dla samej kontrowersji (czyli Ryłko po to, aby przyciągnąć ciekawych) też nie zauważyłam. Wszystko też jest sensownie połączone fabularnie i na tym tle również zgrzytow nie było. Główny bohater ma stopniowy progres, tak zewnętrzny  kliknij: ukryte  jak wewnętrzny. Proces jego dojrzewania na przełomie ok półtora roku ma podstawy w kolejnych sekwencjach. Pozostali bohaterowie także nie są papierowi, nawet jeżeli szkicowo zarysowani, zupełnie jak  kliknij: ukryte .

        Podsumowujac: Ma dla mnie wszystkie zalety, spelnia moje oczekiwania i nie posiada wad wpływających w mojej systematyce na obniżenie oceny, więc dla mnie zasłużyło na 10

        Dążenie do niedoścignionego ideału w twórczości wydaje mi się nieco absurdalne i niemożliwe do spełnienia, skoro nie ma i nie może być obiektywnych, jasno, i konkretnie określonych kryteriów.
        • Avatar
          Tuvo 19.08.2022 09:27
          Re: Powtórna ocena serii
          To jest chyba specyfika ocenienia sztuki (filmu, książki, etc.), że nigdy nie będzie opierać się obiektywnych kryteriach (o ile takie obiektywne w ogóle istnieją). Jasno określone pewnie mogą być, bo recenzent_tka może sobie założyć, że chce się skupić na jakichś elementach, a inne pominąć, bo w taki sposób chce nadać recenzji struktury. Bo przecież mogę coś ocenić subiektywnie (jako =/= obiektywnie), ale zrobić to według jakiegoś recenzenckiego schematu z mojej głowy.

          Pozdrawiam!
  • Avatar
    A
    ReniferZiolo 3.03.2022 23:47
    jest ok
    Animacja i sam art kuleja co jest troche ironiczne biorac pod uwage tematyke- potraktowana analitycznie, z wieloma tezami moglam sie zgodzic. Ciekawe czy jest rownie atrakcyjnie dla osob spoza tematu ? Polecam na leniwe wieczory,przypomnialam sobie siebie z czasow asp
  • Avatar
    A
    pewupe 19.02.2022 08:25
    Miła, przyjemna seria. Przypomniała mi trochę Hikaru no go, niby temat nudny, ekscentryczny „przeciwnik”, dojrzewanie i dobrze się to ogląda.
  • Avatar
    A
    Anonimowa 12.01.2022 23:12
    Najlepsze
    Może jeszcze nie wszystkie serie obejrzałam, w których jest motywem przewodnim, albo choć w części poruszony jest temat malarstwa, ale Blue Period idzie tymczasem (do A. D. 2021) u mnie na pierwsze miejsce.

    Temat główny potraktowany rzetelnie (nie tylko jako hobby, czy pasja, ale też jako odkrywanie i uzewnętrznienie części siebie, czyli „pot i łzy”)

    Do tego budowa serii oparta na monologach wewnetrzych głównego bohatera pozwala na jego lepsze zrozumienie. I ogarnięcie całego procesu wewnętrznego, bez zakłamywania, czy fantazjowania o nim.
    Na plus ciekawy bohater drugoplanowy i wszystko z nim zwiazane ukazane jest choć trochę sensownie. Zupełnie inaczej niż w wielu anime, ujęte poważniej.

    Z jednej strony seria porusza dosłownością i realizmem. Z drugiej przekazuje emocje postaci w sposób bardziej niż zazwyczaj stonowany i bardzo prawdziwy. Bez histerii, bez przesady. Bez karykaturalnie udziwnionej mimiki.

    I choć animacja kuleje, to sposób przekazania tematu, dojrzewanie bohatera, zmiana stosunku otoczenia (i zaistnienie tła rodzinnego) oraz pokazanie zwyczajności i rzeczywistości w interesujący sposób podciegnelo u mnie ocenę. Na duży plus ciekawa kreska w udany sposób zaadaptowana z mangi.

    Nie spodziewałam się niczego a dostałam zacny kawałek obyczajówki i jeszcze lepszy ogarnięty tematycznie. Wizualnie (szkice, rysunki, obrazy, postacie) co najmniej dobrze.

    Do czasu, aż zobaczę lepsze anime o tworzeniu 10/10

  • Avatar
    A
    Kto?Ja? 8.11.2021 12:03
    Dlaczego nie ma odcinków od 5 w górę, nawet na netflixie?
    • Avatar
      Kaczka 8.11.2021 12:39
      bo to anime dopiero wychodzi, na netflixie chyba w każdą niedzielę pojawia się nowy odcinek
      • Avatar
        Kto?Ja? 8.11.2021 15:28
        No własnie 5 wyszedł 23 października, 6 powinien 30. Jakaś przerwa w nadawaniu?
        • Avatar
          Kaczka 8.11.2021 16:27
          Masz rację, oglądam tylko na netflixie więc nie zorientowałam się, że już powinien być 6 odcinek. Słyszałam tylko że 86 ma mieć obsuwę, ale o Blue Period nic mi nie wiadomo
          • Avatar
            Nick 8.11.2021 19:17
            A to czasem nie było tak, że Netflix przed premierą puścił 5 odcinków do przodu, a potem jakoś później wyrzuci resztę?
  • Avatar
    A
    Harashiken 22.10.2021 11:22
    Co do...
    Animacja kuleje ale to jeszcze nie problem na tle rozwoju wydarzeń. Nie wiem jak wygląda oryginał ale oglądam trzeci odcinek i dowiaduje się, że  kliknij: ukryte  Takie wut? Gdzie na przestrzeni tych 3 odcinków ich znajomość rozwinęła się na tyle by zdradzać sobie takie sekrety? Relacje pomiędzy bohaterami buduje się na oczach widza, a nie gdzieś zakulisowo. Ktoś tu się zdecydowanie za bardzo spieszy i wali ekspozycjami, zamiast odpowiednio wprowadzić do tej historii.
    • Avatar
      Patka 22.10.2021 12:15
      Re: Co do...
      Mangi nie znam, ale oni się chyba znali wcześniej niż ich pierwsze pokazane w anime spotkanie, o czym świadczy chociażby to, jak Yatora odzywał się do Ayukawy (używanie  kliknij: ukryte ). Możliwe, że dostaniemy później jakieś retrospekcje, a przynajmniej liczę, że tak się stanie. Choć oczywiście nie twierdzę też, że anime nie wycięło czegoś ważnego dla relacji bohaterów z dotychczas zaadaptowanych rozdziałów.
      • Avatar
        Harashiken 22.10.2021 13:52
        Re: Co do...
        Rzeczywiście masz racje, jak wróciłem do pierwszego odcinka to raczej widać, że się znają. Nie wiem, jakoś mi to umknęło.

         kliknij: ukryte 

         kliknij: ukryte 
        • Avatar
          quantum2000 22.10.2021 14:43
          Re: Co do...
          Niemniej godne podziwu, że Japończycy zdecydowali się poruszyć taki temat w anime.

          Nie rozumiem co w tym niezwykłego, przecież takie postaci pojawiają się regularnie – pierwsze z brzegu:  kliknij: ukryte . Plus jeszcze inne. Chyba akurat ten temat traktują całkiem naturalnie.
          • Avatar
            Harashiken 22.10.2021 19:06
            Re: Co do...
            Tak masz absolutną racje. Nie wiem skąd mi się to wzięło i jakim cudem zapomniałem o tych które wymieniasz i które doskonale znam. Być może najwyższa pora zaznać porządnego snu.

             kliknij: ukryte 
        • Avatar
          Łowca czarownic 23.10.2021 16:25
          Re: Co do...
          Miałem takie same odczucia odnośnie tej postaci od samego początku tym bardziej, że budziła sympatię. Takie rozwiązanie tego wątku jest dość mocno rozczarowujące tym bardziej, że zamknięcie w jednym odcinku… Seria nie jest zła bo główny bohater jest przyjemny i sama realizacja jest uważam fajna ale tutaj była mocna zmyłka.
          • Avatar
            Bez zalogowania 25.10.2021 18:39
            Re: Co do...
            Ja to trochę inaczej odebrałam – że Blondi mogło być przykro, bo niedoszły wybranek okazał jej litość. Nie współczucie, nie zrozumienie, a litość. A wbrew pozorom to są odmienne odczucia/uczucia.
            I to mogło być dla Blondi tak poniżające.

            Przynajmniej ja tak odebrałam kontekst tego zdarzenia.
            A poza tym fakt, że ktoś szybko  kliknij: ukryte  niekoniecznie świadczy o nieposiadaniu przezeń uczuć, czy 9 małej ich wadze, a wręcz przeciwnie.
            Czyli na zasadzie kliknij: ukryte  żeby go tak nie bolało.

            Oczywiście w tym momencie na razie (4 odcinki za mną) tylko zgaduję, co ta postać czuje tak naprawdę.


            PS. Na razie bardzo dobra seria, przynajmniej temat główny nie został jak dotąd potraktowany po łebkach, albo jako tło jak np w Honey and Clover.
            Kreska też na duży plus.
  • Avatar
    A
    vries 5.10.2021 13:51
    Jest ok. Animacja trochę kuleje. Graficznie mogło by być lepiej. Jeśli chodzi o opracowanie scenariusza, wygląda to dobrze. Mam nadzieję, że się to w trakcie serii nie poskłada.