Tanuki-Anime

Tanuki.pl

Wyszukiwarka recenzji

Dango

Anime

Oceny

Ocena recenzenta

9/10
postaci: 10/10 grafika: 10/10
fabuła: 9/10 muzyka: 9/10

Ocena redakcji

9/10
Głosów: 12 Zobacz jak ocenili
Średnia: 8,67

Ocena czytelników

9/10
Głosów: 258
Średnia: 8,67
σ=1,19

Kadry

Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Źródło kadrów: Własne (Tablis)
Więcej kadrów

Wylosuj ponownieTop 10

Made in Abyss

Rodzaj produkcji: seria TV (Japonia)
Rok wydania: 2017
Czas trwania: 13×24 min
Tytuły alternatywne:
  • メイドインアビス
Gatunki: Dramat, Przygodowe
Widownia: Seinen; Postaci: Androidy/cyborgi, Anthro, Dzieci; Pierwowzór: Manga; Miejsce: Świat alternatywny
zrzutka

Zaskakująca i wzruszająca podróż w głąb tajemniczej Otchłani.

Dodaj do: Wykop Wykop.pl
Ogryzek dodany przez: Avellana

Recenzja / Opis

Gdyby sugerować się tytułem, Made in Abyss powinno być opowieścią o tym, co przyszło z Otchłani. Przedstawione wydarzenia mają jednak odwrotną formę – bohaterowie opuszczają świat ludzi i zstępują w Otchłań, pogrążają się w nią. Ta niekonsekwencja jest jednak pozorna – szybko okazuje się, że każde z pary protagonistów w rzeczywistości z Otchłani pochodzi. Tytuł akcentuje więc źródło, a akcja akt powrotu do niego. Otchłań jest obsesją, ale też powołaniem. Podobnie jak Orfeusz zstąpił do Hadesu, aby odnaleźć Eurydykę, protagonistka Riko wyrusza, aby odnaleźć matkę. Tak samo jak w greckim micie, obecność ukochanej osoby humanizuje zaświaty, w które zstępuje bohater, wyznacza cel na tyle ludzki, aby uzasadnił pogrążanie się w przestrzeń głęboko nieludzką i dla niego wrogą.

Za określeniem Otchłań kryje się dziura w ziemi o średnicy w przybliżeniu kilometra i nieznanej, lecz ogromnej głębokości, liczącej co najmniej dwadzieścia kilometrów, wypełniona nieznanego pochodzenia artefaktami i stworzeniami, oraz przeniknięta potężnym polem siłowym, zapewniającym światło, lecz czyniącym powrót z Otchłani skrajnie trudnym, a w wielu przypadkach niemożliwym. To miejsce robiące wrażenie samą geometrią, nienaturalną i bezwzględnie wymuszającą na podróżnikach dostosowanie. Stanowi środowisko będące skrajnym wyzwaniem dla bohaterów. Dla Riko, dobrze wyszkolonej, jednak jedynie dwunastoletniej, najważniejszym problemem jest dopasowanie się fizycznie i wytrzymanie warunków panujących w Otchłani, a po części również przekucie wiedzy z książek na praktyczne umiejętności. Reg z kolei jest androidem o ogromnej sile i możliwościach bojowych, lecz z powodu braku doświadczenia musi dopiero nauczyć się, co należy, a czego nie należy robić – jego dopasowanie jest przede wszystkim psychiczne. Ograniczenia, którym oboje podlegają podczas podróży, są ogromne. Made in Abyss jest opowieścią, literalnie, o schodzeniu, wszelkie inne formy ruchu są w warunkach Otchłani niezwykle utrudnione i ryzykowne. Czyni to również komunikację z powierzchnią niemal niemożliwą. Nawet samo zstępowanie wymaga ogromnego wysiłku – podczas tej trzynastoodcinkowej serii bohaterowie pokonują zaledwie kilka kilometrów różnicy poziomów, choć podczas seansu można nie zwrócić na to uwagi, do tego stopnia przemierzenie każdego kilometra wypełnione jest wyzwaniami i przeszkodami.

Każdy z tych fragmentów podróży związany jest ze specyficznym stylem i klimatem. Otchłań nade wszystko jest obrazem. Nawet gdy padają wyjaśnienia dotyczące historii oraz znaczenia różnych jej fragmentów, dotyczą zwykle tego, co mamy już przed oczami, ujętego za pomocą ogromnie dopracowanych i szczegółowych teł. Liczba detali wręcz przytłacza, wszechobecność złożonych faktur skały, kory, mchu nadaje grafikom poczucie namacalności. Ta intensywność często dominuje nad innymi formami przekazu. Kolejne strefy Otchłani to przede wszystkim seria onirycznych wizji, wypełnionych niezwykłymi pejzażami i stworzeniami. Mimo swojej obcości wydają się one realne dzięki szczegółowości i dopracowaniu ich projektów. Podobnie jak widzowie, bohaterowie również niewiele wiedzą na ich temat, i gdy próbują sobie tłumaczyć zjawiska, jakie napotykają, ma to formę raczej teorii opartych na fragmentarycznych obserwacjach wcześniejszych podróżników. Trudno jednak jednoznacznie ocenić, czy jest to celowy zamysł, czy też skutek uboczny urwania tej opowieści w momencie, który jest bardziej otwarciem niż zamknięciem. Okrutne to dla widzów, lecz, celowo czy nie, podkreśla, czym ta seria naprawdę jest zainteresowana.

Made in Abyss nie jest bowiem opowieścią o zdarzeniach. Nie jest też opowieścią o faktach. Jedne i drugie występują w niej w całkiem pokaźnej ilości, ale nie są w centrum uwagi. Stwierdzenie, że Otchłań się w niej znajduje, byłaby jednak istotnym niedopowiedzeniem. Stosowniejsze jest uznanie, że w centrum jest Otchłań oraz emocje, jakie wzbudza. Temu najpewniej służyło uczynienie głównymi bohaterami postaci w młodym wieku. Nie są to z pewnością dzieci w pełnym dla naszej kultury znaczeniu tego słowa. Riko została wychowana w mieście Oosu położonym na krawędzi Otchłani, całkowicie zafiksowanym na wyruszających z niego wyprawach w jej głąb, miejscu gdzie śmierć podczas eksploracji jest codziennością, a wiedza, jak jej uniknąć, podstawą edukacji. Mimo tych dużych kulturowych różnic Reg i Riko mogą sobie pozwolić na emocjonalność, którą u starszych postaci widzowie mogliby uznać za niestosowną. Są bezpośredni, czuli, cieszą się z drobiazgów jak też drobiazgami smucą. Szczególnie Reg mocno odczuwa wydarzenia wokół siebie, co w przypadku postaci męskiego androida jest wartym odnotowania odwróceniem popularnych schematów.

Made in Abyss jest prostą historią o podróży w celu odnalezienia matki, i równie proste są relacje między Regiem a Riko. To połączenie przywiązania, sympatii oraz posiadania wspólnego celu. Bohaterowie nie mają za sobą głębokiej historii, a przynajmniej nie jest ona ujawniona na tym etapie opowieści. Obydwoje pochodzą z Otchłani, lecz nie pamiętają wydarzeń tego dotyczących, ich relacje są więc oparte na teraźniejszości, nie na przeszłości. Stanowi to o sile tej historii, ukazanej bezpośrednio i zrozumiale, lecz kryjącej też po kątach kilka niuansów dla zaciekawionych historią i relacjami między elitarnymi eksploratorami Otchłani, do której należała matka Riko.

Ta emocjonalna czystość wyraża się również muzyką, podobnie jak akcja bezpośrednią w środkach i mocną w wyrazie. W przypadku tej serii studio podjęło nietypową jak na Japończyków decyzję, aby do skomponowania ścieżki dźwiękowej zaprosić obcokrajowca – Australijczyka Kevina Penkina. Było to doskonałym pomysłem – w scenach akcji muzyka jest funkcjonalna, nic więcej, ale w spokojniejszych scenach zdarza jej się ocierać o wybitność. Szczególnie folkowe motywy grane na cymbałkach i mocne skrzypcowe solówki są na tyle wyraziste, że aż dominują nad niektórymi scenami. Wymagało to odwagi ze strony twórców, podobnie jak wyciszenie kilku minut pierwszego odcinka, aby pozwolić wybrzmieć piosence Underground River, z niezwykle błogim i urokliwym efektem.

Czyni to Made in Abyss serialem niezbalansowanym, lecz dzięki temu różnorodnym. Zrezygnowano z prób utrzymania równowagi, uwaga widza jest przerzucana z krajobrazu na dialog, muzykę, i z powrotem, konsekwentnie koncentrując się na emocjach, ale już powiązanych z konkretnym środkiem wyrazu. W pierwszych odcinkach nie jest to wyraźnie wyczuwalne, ale staje się mocniejsze w trakcie rozwoju historii, gdy podkreśla to dodatkowo coraz bardziej rozkołysana emocjonalna huśtawka. Początek tego nie sugeruje, ale to seria lubująca się w skrajnościach, w której momenty radości i niewinności potrafią w ciągu kilku minut ustąpić scenom nieludzkiego okrucieństwa i brutalności. To anime nie celujące ani w jedno ani w drugie, raczej zaintrygowane ulotnością obu. W istocie bowiem nie opowiada o żadnej wielkiej idei ani pojedynczej poruszającej emocji. Przychodzą one i odchodzą w trakcie podróży. Bohaterowie nie wracają do nich, podobnie jak nie wracają do mijanych miejsc. Zamiast tego Made in Abyss oferuje wgląd w skrawek ogromnego i tajemniczego świata w towarzystwie postaci na tyle wrażliwych, aby za ich pośrednictwem uczynić go niemal namacalnym.

Tablis, 23 listopada 2017

Twórcy

RodzajNazwiska
Studio: Kinema Citrus
Autor: Akihito Tsukushi
Projekt: Kazuchika Kise, Kou Yoshinari, Takeshi Takakura
Reżyser: Hitoshi Haga, Masayuki Kojima, Shin'ya Iino
Scenariusz: Hideyuki Kurata
Muzyka: Kevin Penkin

Odnośniki

Tytuł strony Rodzaj Języki
Made in Abyss - wrażenia z pierwszych odcinków Nieoficjalny pl