Tanuki-Anime

Tanuki.pl

Wyszukiwarka recenzji

Kyaa! - magazyn o animacji, mandze i kulturze japońskiej

Anime

Oceny

Ocena recenzenta

8/10
postaci: 8/10 grafika: 7/10
muzyka: 7/10

Ocena redakcji

9/10
Głosów: 2 Zobacz jak ocenili
Średnia: 8,50

Ocena czytelników

7/10
Głosów: 14
Średnia: 7,43
σ=1,18

Kadry

Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Źródło kadrów: Własne (Avellana)
Więcej kadrów

Wylosuj ponownieTop 10

Takahashi Rumiko Gekijou

Rodzaj produkcji: seria TV
Rok wydania: 2003
Czas trwania: 13×23 min
Tytuły alternatywne:
  • Rumic Theater
  • Rumiko Takahashi Anthology
  • 高橋留美子劇場
Tytuły powiązane:
Postaci: Pracownicy biurowi; Pierwowzór: Manga; Miejsce: Japonia; Czas: Współczesność
zrzutka

Trzynaście historii o zwykłych ludziach i mniej lub bardziej niezwykłych wydarzeniach w ich życiu. Warte polecenia dzieło Rumiko Takahashi.

Dodaj do: Wykop Wykop.pl

Recenzja / Opis

W tym przypadku nie mogę rozpocząć recenzji od streszczenia zawiązania fabuły. Jak wskazuje tytuł, jest to bowiem antologia, składająca się z trzynastu oddzielnych historii autorstwa znanej z wielu mang i anime Rumiko Takahashi (Urusei Yatsura, Maison Ikkoku, Ranma 1/2, Inuyasha).

Przedstawione tu opowieści różnią się wyraźnie od tej części twórczości autorki, z którą miałam okazję się zapoznać. W niemal wszystkich (z jednym chyba wyjątkiem) bohaterami i narratorami są osoby dorosłe – kobiety zamężne albo rozwiedzione, ich mężowie – najczęściej wielkomiejscy urzędnicy, czasem osoby starsze… Czyli wszyscy ci, którzy w „typowych” seriach anime grają dalszoplanowe role – rodziców głównego bohatera/bohaterki, nauczycieli w szkole albo przechodnia nr 67. A przecież oni też mają jakieś życie, jakieś problemy. Problemy rozwiedzionej kobiety, zastanawiającej się, czy warto pogodzić się z byłym mężem, urzędnika zagrożonego utratą pracy, przedwcześnie owdowiałego mężczyzny w średnim wieku, mężatki próbującej dostosować się do życia w bloku i nowych sąsiadów…

Że mało atrakcyjne? W dodatku w większości przypadków bez elementów nadprzyrodzonych? Domyślam się, że nie brzmi to zachęcająco, niemniej jednak historie te są wyśmienicie podane: zgrabne, zaskakujące i nieprzewidywalne, ciepłe (chociaż w zasadzie nie ma tu „klasycznych” wątków romansowych), pełne humoru (chociaż wydawałoby się, że np. z rodzinnego samobójstwa nie da się żartować) i nieodmiennie optymistyczne. Bohaterowie są żywi i budzący sympatię, wyraziści – mimo krótkiego czasu, jaki mają na zaprezentowanie się widzom. Poziom poszczególnych odcinków waha się oczywiście, jednak każdy mieści się w skali między „dobry” a „wyśmienity”.

Dodajmy do tego miłą dla oka, charakterystyczną dla autorki kreskę, szczegółowe i żywe tła, praktycznie brak efektów komputerowych i przyjemną muzykę. Nie należy też zapominać o tym, że mamy tu okazję przyjrzeć się „normalnemu” życiu, zwyczajom towarzyskim i zależnościom służbowym, panującym w japońskich firmach. Podejrzewam, że młodszych widzów może znudzić pozycja pozbawiona efektownej akcji i nastoletnich bohaterów. Jest to jednak rzecz bardzo udana i warta polecenia – szczególnie osobom dojrzalszym. Może być nawet niezłym pomysłem na anime nadające do pokazania starszemu pokoleniu w ramach przekonywania do gatunku.

Avellana, 28 lutego 2005

Twórcy

RodzajNazwiska
Studio: TMS Entertainment, TV Tokyo
Autor: Rumiko Takahashi
Projekt: Ichirou Ogawa, Mari Tominaga
Reżyser: Akira Nishimori
Scenariusz: Megumu Sasano, Motoki Yoshimura, Rika Nakase