Ghost in the Shell: Stand Alone Complex 2nd GIG
- Licencja na wypożyczanie: brak
- Dodatki: bezpośredni dostęp do scen, wywiad z osobami odpowiedzialnymi za animację, streszczenia odcinków, plakat
Opis
Trzecia płyta Stand Alone Complex 2nd GIG, wydana 9 marca 2007 r., zawiera kolejne trzy odcinki serii.
Pierwszy z nich, Ambiwalencja rozpoczyna się od samobójczego ataku terrorystycznego na jeden z lokali w Niihamie. Wcześniej policja otrzymała e‑mail z informacją, że zdetonowanie pięciu kolejnych bomb nastąpi właśnie tam. Na miejsce eksplozji przybywa część Sekcji 9 – niestety, zastają tylko zgliszcza i pozostałości po bombie rozpryskowej. Z informacji zgromadzonych na temat zarówno tej, jak i zeszłotygodniowej serii zamachów w Fukuoce wynika, że charakterystyczną cechą łączącą je wszystkie jest wysoki stopień cyborgizacji terrorystów. Batou i Togusa mają niewiele czasu, by znaleźć ostatniego z nich i zapobiec kolejnym ofiarom. W tym czasie Motoko wraz z tachikomami podczas ściśle tajnej misji zbiera informacje o Gohdzie. Rezultatem jej śledztwa jest garść przydatnych także dla widza informacji o poglądach i motywacji Pana Tajemniczego, a także o jego powiązaniach z Japońskim Instytutem Badań i Technologii.
Kolejny epizod, Proces, jest praktycznie w całości poświęcony Togusie. W drodze do domu przychodzi on z pomocą kobiecie, ściganej przez scyborgizowanego napastnika. Niestety dziewczyna ginie, a Togusa zostaje zatrzymany przez policję w celu złożenia wyjaśnień. Główny problem polega na tym, że użył on broni poza służbą. Podczas prowadzonego w przyspieszonym trybie procesu okazuje się, że adwokat oskarżonego chce zrzucić winę za śmierć dziewczyny właśnie na Togusę. Czy ma rację, zarzucając mu przekroczenie kompetencji i uprzedzenia wobec cyborgów? A może komuś bardzo zależy, by członek Sekcji 9 zasiadł na ławie oskarżonych?
W ostatnim zamieszczonym na płycie odcinku, zatytułowanym Uczucia, mamy możliwość poznania kilku zdarzeń z przeszłości Motoko Kusanagi. W trakcie rutynowych sprawdzianów kwalifikacyjnych dla kandydatów na nowych członków Sekcji 9 Major przypadkiem trafia do małego sklepiku w bocznej uliczce. Jego właścicielka twierdzi, że tu kolekcjonuje się wspomnienia ludzi… Uwagę Motoko przyciągają dwa stare cyberciała – dziewczynki i chłopca – z czasów, gdy pełna cyborgizacja dopiero się rozwijała. Jaką historię mogą opowiedzieć? I jakie wspomnienia kryje przeszłość pani Major?
Wszystkie trzy znajdujące się na tej płycie odcinki mające jedną cechę wspólną – ukazują przeszłość, motywacje i poglądy bohaterów. Są też raczej statyczne pod względem fabularnym – większą część każdego z nich zajmują rozmowy, czy to toczące się w trakcie śledztwa, czy to na sali sądowej, czy wreszcie w małym sklepiku. Każdy fragment należy też do innego typu – odpowiednio „Dual”, „Dividual” i „Individual”. Nadal nie udało mi się zaobserwować zależności pomiędzy typem odcinka a jego treścią. Można się tylko pokusić o teorię, że te nazywane „Individual” łączą się z poszczególnymi bohaterami serii, a „Dual” z obecnością Gohdy. W tle słyszymy jak zwykle przepiękną muzykę Yoko Kanno, a w odcinku Uczucia pojawia się chyba jedna z najpiękniejszych kompozycji w tej serii – I do Ilarii Graziano.
Jak zwykle w polskim wydaniu, w opcjach językowych mamy do wyboru ścieżkę japońską, angielską, lub angielską z polskim lektorem, a także dwie wersje napisów: Piotra Skotnickiego i Seweryna „Freemana” Pazdeja. Jak można zauważyć, porównując je jednocześnie ze sobą, oba przekłady niewiele się od siebie różnią – miejscami widać tylko inaczej użyty szyk zdania, lub w inny sposób przetłumaczone niektóre wyrażenia. Do pracy lektora nie mam żadnych zastrzeżeń.
Z panelu mamy dostęp do odcinków i do wyboru scen, z którego możemy przejść odpowiednio do czołówki, początku i połowy każdego odcinka, napisów końcowych i scenek z życia tachikomów. Tym razem jako dodatek zamieszczono wywiad z Kenichim Takeshitą i Toshiyuki Kono, w którym obaj panowie opowiadają o zastosowaniu animacji komputerowej – wykorzystanej między innymi przy przedstawianiu cyberprzestrzeni, animacji ludzkich zbiegowisk, a także wszelkich pojazdów (w tym helikopterów). Na zakończenie wywiadu słychać kolejny utwór pochodzący z drugiego soundtracka do serii, What's It For, wykonywany przez Emily Curtis.
Zakup polecam wszystkim prawdziwym fanom Ghost in the Shell – wydanie IDG trzyma naprawdę wysoki poziom.