Anime
Oceny
Ocena recenzenta
8/10Ocena czytelników
Kadry
Top 10
- Ginga Eiyuu Densetsu
- Uchuu Senkan Yamato 2199
- Terra e...
- Ginga Eiyuu Densetsu Gaiden: Rasen Meikyuu
- Ginga Eiyuu Densetsu Gaiden: Sen'oku no Hoshi, Sen'oku no Hikari
- Ginga Eiyuu Densetsu: Arata naru Tatakai no Overture
- Seikai no Senki II
- Seikai no Senki
- Yuusha Ou GaoGaiGar Final
- Ginga Eiyuu Densetsu: Waga Yuku wa Hoshi no Taikai
Macross: Flash Back 2012
- Choujikuu Yousai Macross: Flash Back 2012
- Super Dimension Fortress Macross: Flash Back 2012
- 超時空要塞マクロス FLASH BACK 2012
Pożegnanie z klasycznym Macrossem w formie półgodzinnego teledysku.
Recenzja / Opis
Sięgający po tę OAV, wypuszczoną pięć lat po emisji oryginalnej serii i trzy lata po pojawieniu się Ai, Oboete Imasu ka, fani mogli poczuć się rozczarowani. Zamiast nowej historii, kontynuującej tamte wątki, otrzymali utrzymaną w konwencji wideoklipów składankę największych przebojów Mari Iijimy, znanych zarówno z serii, jak i z filmu. Niemal cała animacja to ujęcia już wcześniej wykorzystane, uzupełnione przez statyczne szkice i obrazy, a także nakładane lub stanowiące tło ujęcia „żywe”. W prezentowanej „retrospekcji” nie ma też praktycznie fabuły, to przypomnienie poszczególnych scen, niepoukładanych w żaden sposób chronologicznie, w których rzadko padają jedna‑dwie kwestie dialogowe. I to wszystko.
Trzeba jednak powiedzieć, że pod względem artystycznym składanka jest bardzo udana. Rozpoczyna ją scena koncertu zamykającego film i drugiego z filmowych przebojów – Tenshi no Enogu. Później płynnie przechodzimy do przeglądu scen i ujęć z filmu i serii, którym towarzyszą pogodne Sunset Beach, Zero‑G Love, Shao Pai Lon oraz oczywiście Silver Moon, Red Moon – przeboje Lynn Minmay z telewizyjnego Macrossa. Zwraca uwagę brak jej debiutanckiej piosenki, czyli Watashi wa Kare wa Pilot – być może jednak okazała się zbyt niepoważna, choć właściwie względem klimatu nie odbiega daleko od Zero‑G Love czy zawierającego komiczny „engrisz” Shao Pai Lon. Ciekawe także jest to, że twórcy wyraźnie nie zdecydowali, która wersja świata – telewizyjna czy kinowa – ma ostatecznie być obowiązująca, unikając w większości pokazywania scen i elementów jednoznacznie to przesądzających.
Pogodny klimat zmienia się wraz z bardzo melancholijną Ai wa Nagareru, pokazującą przede wszystkim przygotowania do bitwy i przypominającą bohaterów, którzy zginęli. Ta nastrojowa piosenka zyskuje tutaj świetną oprawę, pozwalającą w pełni docenić jej niezwykły urok. Z kolei, podobnie jak w filmie, Cinderella to sam wokal, bez muzyki, a towarzyszą mu pastelowe szkice zamiast animacji. Takie wyciszenie przydaje się, aby większej wyrazistości mogła nabrać Ai, Oboete Imasu ka – najsłynniejsza piosenka z filmu, kojarzona do tej pory z Macrossem. A wraz z powracającą Tenshi no Enogu cierpliwi widzowie otrzymują niespodziankę – przegląd niewykorzystanych wcześniej ujęć, stanowiących epilog serii telewizyjnej, w tym start pierwszego statku kolonizacyjnego, macrossa „Megaroad”. Króciutkie obrazy obywają się bez komentarza, ale jeśli ktoś pamięta zakończenie Macrossa, zrozumie je bez trudu. Napisom końcowym towarzyszy Runner w wykonaniu duetu Makoto Fujiwary (który śpiewał tę piosenkę w serii telewizyjnej) i Mari Iijimy (jej wersję słyszymy w ostatnim odcinku) – szkoda, że jest on tak krótki.
Mimo wszystko zachęcam do obejrzenia tej krótkiej OAV – widzowie mający jeszcze świeżo w pamięci serię telewizyjną lub film na pewno nie będą mieli nic przeciwko, aby jeszcze raz posłuchać znanych piosenek, w pełnych, nieprzerywanych wersjach (oczywiście zakładając, że te piosenki im się podobały). Co więcej, Flash Back 2012 może być niezłą propozycją dla osób ciekawych, jak wyglądała muzyka z oryginalnego Macrossa (przypominam – to niezły j‑pop, ale jednak j‑pop) lub zastanawiających się nad sięgnięciem po najstarsze części cyklu. Oczywiście niektóre ujęcia zdradzają pewne wydarzenia – jednak są one wyrwane z kontekstu i chronologii, a do tego mieszają film i serię telewizyjną, raczej więc nie odsłonią samego przebiegu fabuły. Jedyną chyba istotną informacją, jaka tu pada, jest wiadomość o śmierci jednej z ważniejszych postaci, ale także bez podania momentu i okoliczności (kompletnie innych w obu wersjach), więc taka wiedza nie powinna nikomu popsuć seansu. Innymi słowy – zapraszam. Spróbujcie.
Twórcy
Rodzaj | Nazwiska |
---|---|
Studio: | Artland |
Projekt: | Haruhiko Mikimoto, Kazutaka Miyatake, Shouji Kawamori |
Reżyser: | Shouji Kawamori |
Muzyka: | Kentarou Haneda |