Tanuki-Anime

Tanuki.pl

Wyszukiwarka recenzji

Zapraszamy na Discord!

Anime

Oceny

Ocena recenzenta

7/10
postaci: 8/10 grafika: 7/10
fabuła: 7/10 muzyka: 7/10

Ocena redakcji

7/10
Głosów: 4 Zobacz jak ocenili
Średnia: 6,75

Ocena czytelników

7/10
Głosów: 15
Średnia: 6,8
σ=1,72

Kadry

Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Zrzutka
Źródło kadrów: Własne (Taur)
Więcej kadrów

Wylosuj ponownieTop 10

Kidou Senshi Gundam [1981]

Rodzaj produkcji: film (Japonia)
Rok wydania: 1981
Czas trwania: 3 (142 min, 134 min, 139 min)
Tytuły alternatywne:
  • Mobile Suit Gundam: The Movie Trilogy
  • 機動戦士ガンダム [1981]
Tytuły powiązane:
Widownia: Shounen; Miejsce: Azja; Czas: Przyszłość; Inne: Mechy
zrzutka

Kinowe streszczenie bardzo popularnej serii Mobil Suit Gundam 0079.

Dodaj do: Wykop Wykop.pl

Recenzja / Opis

Studio Sunrise dwa lata po premierze telewizyjnej serii Gundam 0079 zrealizowało pełnometrażową trylogię, opartą na telewizyjnym materiale. O ile część pierwsza trylogii składa się wyłącznie z pierwotnego materiału filmowego, o tyle druga zawiera około 30% nowych ujęć, a trzecia została niemal w całości zrealizowana na nowo.

Mobile Suit Gundam opowiada o losach Raya Amuro, młodego mieszkańca kosmicznej kolonii Side 7, który podczas ataku sił Księstwa Zeon siada za sterami kombinezonu bojowego gundam. Amuro na pokładzie okrętu wojennego Federacji Ziemskiej „White Base”, wraz z grupą uchodźców, ucieka z atakowanej kolonii i wyrusza w daleką drogę na Ziemię. Atak na Side 7 rozpoczyna wojnę między Księstwem Zeon a Federacją Ziemską, nazwaną później Wojną Jednego Roku.

Pierwsza część trylogii przedstawia losy załogi „White Base” podczas ucieczki na Ziemię i pierwsze chwile ich pobytu na planecie. W drugiej części, Soldiers of Sorrow, jesteśmy świadkami odysei załogi okrętu, przedzierającego się z powrotem na tereny zajęte przez Siły Zbrojne Federacji. Gundam i pilotujący go Amuro są główną bronią w walce z siłami Księstwa, a dowódca „White Base” zdaje sobie sprawę z potencjału Amuro jako doskonałego żołnierza. Posiada on zdolności bojowe „newtype”, ludzi o niewiarygodnej intuicji i wrodzonych umiejętnościach pilotażu. Po przybyciu statku do bazy Federacji w Ameryce Południowej, „White Base” wraz z Amuro mają wziąć udział w operacji One, kosmicznej ofensywie w przestrzeni Księstwa Zeon. Encounters in Space zamyka trylogię Wojny Jednego Roku. W przestrzeni Amuro musi zmierzyć się z żołnierzami Księstwa, należącymi do Newtype, a także stawić czoło Charowi Aznable.

Pierwszy film stanowi bardzo zgrabne streszczenie kilkunastu pierwszych odcinków serii telewizyjnej. Całość zrealizowano starannie i jasne jest, dlaczego ta seria cieszyła się tak wielkim uznaniem fanów. Druga część jest nieco słabsza pod względem fabularnym, wycięcie niektórych wątków obecnych w serii utrudniło odbiór fabuły, a nowy materiał filmowy koncentruje się na zagadnieniach newtype, kosztem spłycenia istotnych dla fabuły postaci. Najsilniej efekt ten widać w ostatniej części trylogii, gdzie twórcy nie poradzili sobie z zadaniem. Z jednej strony obserwujemy próbę przedstawienia psychologicznej warstwy konfliktu między Amuro a Charem Aznable, a także jego borykanie się z newtype. Z drugiej – moim zdaniem niepotrzebnie wstawiono dodatki militarystyczne, nowe rodzaje mobili i „unowocześnione” uzbrojenie gundama. Słowa krytyki należą się też za nieprzemyślane wycięcie wielu wątków: zdarza się, że postacie odwołują się do wydarzeń, mających miejsce w serii, ale nie przedstawionych w filmie. Dlatego całość może być chwilami niezrozumiała i frustrująca dla osób, które nie znają serii telewizyjnej.

Film, tak jak i seria telewizyjna, ma bardzo leciwą kreskę. Projekty postaci i czasami uzbrojenia są zabawnie nieporadne. Ciekawą obserwacją jest, że postacie szeregowych żołnierzy Zeonu są narysowane dość szpecącą kreską, a twarze czasami mogą pasować do kroniki kryminalnej. Dość swobodnie potraktowano także prawa fizyki – skaczący gundam wygląda niewiarygodnie, także walki w kosmosie raczej nie rzucą na kolana realizmem.

Zaletą jest natomiast ścieżka dźwiękowa, ciekawa muzyka i miłe dla ucha piosenki, ale tego jest niestety troszkę za mało. Na uwagę zasługują japońscy seiyuu – w serii telewizyjnej na Zachodzie dostępny jest wyłącznie angielski dubbing, ale w filmie słyszymy miły dla ucha japoński. Mnie osobiście urzekł męski tembr głosu Shuuichiego Ikedy jako Chara Aznable.

Komu mogę polecić filmy? Na pewno tym, którzy „znają i kochają” cykl Gundam. Fana mogą irytować zmiany dokonane w scenariuszu, jednak całość nadal jest spójna logicznie – jedynie szczegóły mogą nie satysfakcjonować. Nie można powiedzieć, że film oszczędza czas osób pragnących poznać genezę fenomenu Gundamów. Ponadsześciogodzinny materiał trudno obejrzeć w całości, ale ostatecznie jest to zaledwie trzecia część czasu, jaki trwa obejrzenie serii. Sądzę, że mimo wad tej produkcji nikt nie uzna czasu poświęconego na jej poznanie za stracony i uczciwie wystawiam ocenę siedem.

Taur, 1 listopada 2005

Recenzje alternatywne

  • Grisznak - 29 sierpnia 2015
    Ocena: 7/10

    Pierwszy Gundam, skondensowany do postaci trzech filmów. Nieco poprawiona, poważniejsza i bardziej dynamiczna wersja serii telewizyjnej, w sam raz dla początkujących fanów cyklu. więcej >>>

Twórcy

RodzajNazwiska
Studio: Bandai Visual, Sunrise
Autor: Hajime Yatate, Yoshiyuki Tomino
Projekt: Kunio Ookawara, Yoshikazu Yasuhiko
Reżyser: Ryouji Fujiwara, Yoshiyuki Tomino
Scenariusz: Hiroyuki Hoshiyama, Ken'ichi Matsuzaki, Yoshihisa Araki, Yuu Yamamoto
Muzyka: Takeo Watanabe, Yuushi Matsuyama

Wydane w Polsce

Nr Tytuł Wydawca Rok
1 Mobile Suit Gundam: Movie I Beez Entertainment 2005
2 Mobile Suit Gundam: Movie II Beez Entertainment 2005
3 Mobile Suit Gundam: Movie III Beez Entertainment 2005